SK7RN fyller gapet under bulletinuppehållet.

Läs mera om SSA-bulletinen från Öland.

Det har blivit något av en tradition. Sedan julen 2019, då vi för första gången lyckades koppla samman flera repeatrar på Öland samt EchoLink, har SK7RN fortsatt att köra incheckningar och efterföljande ”trivselring” på ordinarie bulletintid – även under bulletinuppehållen.

Oavsett vad man tror på, är Jul och Nyår en tid för glädje, där vi prioriterar att umgås med nära och kära. Amatörradion ger unika möjligheter för dem, som kanske inte har någon att umgås fysiskt med. Därför hoppas vi att så många som möjligt skall kunna vara med på detta ”event”.

Varje söndag morgon klockan 09:00.

I år infaller dessa tillfällen på Julafton, Nyårsafton samt 7:e januari.

Vi börjar som vanligt med förhandsincheckningar klockan 08:45. Det går självfallet också bra att checka in efter kl 9.

I normala fall läser vi bulletinen kl 09:00. När det inte finns någon bulletin från SSA, ger vi deltagarna möjlighet att lämna egna QTCn – antingen ”live” eller i förväg insända till bullen@sk7rn.se.

Därefter går vi laget runt, där alla får möjlighet att önska varandra God Jul eller ett Gott Slut. Har du inte möjlighet att stanna kvar till denna runda, lägg då till ordet lyssnar vid din incheckning.

Alla är välkomna.

Du är precis lika välkommen att checka in, oavsett om du gör det via någon av våra lokala repeatrar på Öland – eller via något annat mode.

Lokalt.
SK7RFL   Algutsrum   145,600  434,600  Analog FM
SK7RFL   Algutsrum   434,550           DMR tg 6 TS 1
SK7RN-S  Mörbylånga  145,625           Analog FM
SK7RN-C  Borgholm    145,6625 434,775  Analog FM
SK7RN-N  Böda        145,750           Analog FM
SvxLink talgrupp 24070.

Om du kan nå någon av de drygt 70 repeatrar i vårt land som är anslutna till SvxLink, kan du också lyssna av vårt nät och checka in.

Nu passar inte riktigt alla dessa repeatrar vår speciella talgrupp. Om din lokala repeater inte skulle passa talgruppen, kan du mycket enkelt lägga tillfällig passning på talgruppen med ett DTMF-kommando.

94 24070 #
Digitala moder.

Alternativt kan du använda något av de tre digitala moder som vi är anslutna till.

DMR     Talgrupp  240721
YSF     Reflektor SE-SK7RFL  YSF24078
D-star  Reflektor DCS010X    bryggad från DMR
Sweden Hub.

Vi har blivit inbjudna att länkaut söndagsringarna även på SwedenHub. Detta är ett undantag som bara gäller dessa tre datum – 24/12, 31/12 samt 7/1.

WiresX   Rum SE-SWEDENHUB
YSF      Reflektor YSF89207
DMR      Talgrupp 240216
D-star   Reflektor DCS010J    bryggad från DMR

I normala fall finns Sweden Hub även på SvxLink talgrupp 240216, men av tekniska skäl är detta inte möjligt under dessa tre tillfällen – använd talgrupp 24070 istället.

EchoLink.

Har du inte någon av ovanstående möjligheter, kan du istället ansluta till nätet via EchoLink.

SK7RFL-R  353167   primär
SM5GXQ-L  352661   reserv

Vi kan hantera upp till 10 samtidiga anslutningar på varje nod.

Som en extra bonus, fungerar dessa EchoLink-anslutningar även vid pågående trafik på Sweden Hub.  När ingen talgrupp är aktiv, når inkommande EchoLink till SK7RFL endast repeatrarna på Öland.

Helgöppet på SK7RFL (och SK7RN).

Klicka på rubriken ovan för att läsa mera om ”Julklappen från SK7RFL”.

Sammanfattningsvis går upplägget ut på att, under tiden 23 december till och med 7 januari, så är SK7RFL – och följaktligen även SK7RN – öppen för:

• Onsdagsringen och Lördagsringen från Sweden Hub (se nedan).
  • All trafik på DMR talgrupp 240 och 2407.
  • All trafik på lokala talgrupper hos repeatrarna SK7HW, SM7HZK samt SK7MO.
  • Kombination av SvxLink talgrupp 2407|24078|240721|2407364|2407151|240501 med SK7RFL EchoLink.

Sweden Hub.

På denna kanal körs ringar varje onsdag och lördag kl 20:00.

• Kanalen existerar som ett rum på WiresX samt som en YSF-reflektor med samma namn.
  • Sedan tidigare finns även bryggor mot DMR talgrupp 240216 samt D-star reflektor DCS010J.
  • SM5GXQ Simplexnod bryggar i mån av tid även mot SvxLink talgrupp 240216. Dock ej under söndagsringarna.

Sweden Hub är alltid analogt bryggad till SK5BN samt SM5GXQ simplexnod.

På SK7RFL/SK7RN aktiveras Sweden Hub med tidsautomatik vid dessa ringar. Detta är ett ypperligt tillfälle för dig som inte har möjlighet att köra något av de digitala modena.

Du kan även närsomhelst aktivera Sweden Hub, genom att på SK7RFL (ej SK7RN) ge kommandot  97 89207 #, alternativt förkortat 971#.

Spontana nyårshälsningar runt tolvslaget.

Traditionsenligt kommer det att bli spontana anrop på SvxLink runt tolvslaget på Nyårsafton.

Där används vanligen SvxLink talgrupp 240. Numera har denna talgrupp automatiskt ”QSY” till en dynamisk talgrupp redan efter 90 sekunder. Vill du följa med, är det bara att trycka in PTT kort – antingen under dessa 90 sekunder, eller inom 15 sekunder efter att QSY har annonserats ut verbalt.

Dessa spontana anrop arrangeras däremot inte av SK7RN. Däremot kommer vi tillfälligt att försöka hålla bryggan mot EchoLink och de digitala modena öppen runt tolvslaget.