SK7RN i media

Sociala medier.

Ölands Radioamatörer finns på:

Håll utkik för inlägg och kortare videosnuttar under och efter helgen.

SK7RN i media.

SSAs Årsmöte 27-28/4 2024 i Slottsskolan i Borgholm.

Det har väl inte undgått någon, att det är Ölands Radioamatörer som i år står som värd för SSA:s Årsmöte?

Ett evenemang som innebär så mycket mer än bara ett sammanträde!

Öland blir centrum för radiokontakter 2024.

Nästa vecka är det dags. Det som tidningen Barometern skrev under ovannämnda rubrik för något år sedan. Arrangören, Ölands Radioamatörer, vill därför här ge en kort rapport inför det stundande evenemanget i Slottsskolan, Borgholm nästa helg, 27-28 april, vilken nu närmar sig med stormsteg.
Intresset har blivit över förväntan och vi räknar med en bra bit över hundra delegater till lördagens konferens, som invigs av Borgholms kommunalråd Ilko Corkovič. Flertalet kommer från olika delar av landet. Alltså flera potentiella framtida turister, som vi nu kan visa Borgholms och Ölands bästa sidor för, vilket vi i Ölands Radioamatörer gör fortlöpande i alla kontakter vi har på radio och andra sätt inom och utom landet.
Föredrag
Föredragen  och presentationerna under lördagen har visat sig röna stort intresse inte bara bland de som har radio som hobby utan även bland proffsen i branschen. Så t ex kommer Försvarets frivilliggrupper som FRO (Frivilliga Radioorganisationen) att finnas på plats liksom representanter från Länsstyrelsen och kommunerna. Vi har också förstått att det finns ett stort intresse även för icke-radioamatörer i Borgholm och övriga Öland att komma och se vad vi har för oss. I synnerhet har föredraget om Ölands Krisradio (ibland kallat nödradio) dragit uppmärksamhet, se programmet.
Utställning
Idrottshallen kommer att vara fylld med utställare från etablerade företag i branschen samt även andra branscher. Vi har erbjudit lokala företag, turistbyrån samt kommunerna att visa upp sig, antingen in persona eller via skyltar och rollups. Hittills har Borgholms kommun anmält intresse att dela ut information om kommunen. Vi hoppas att vi kan få ytterligare någon form av informationsmaterial från Öland att visa upp för och dela ut till besökarna. Flera lokala företag i Borgholm har varit generösa med att sponsra evenemanget på olika sätt bl a med produkter till det lotteri vi kommer att anordna för att fylla de hål i klubbkassan som kan uppstå efter ett sådant här evenemang. Alla dessa nämns under ”sponsorer” på vår hemsida och kommer att finnas på det programblad som ADT kommer att trycka åt oss.
Vill här gärna tillägga att vi inte tar något som helst betalt av utställarna. Detta tack vare att Borgholms kommun ställt Slottsskolan till förfogande och i övrigt varit utomordentligt hjälpsamma i vår planering, vilken skett med frivilliga insatser av en arbetsgrupp inom Ölands Radioamatörer.
Årsmötesbankett
Banketten på lördagskvällen är nu fullbokad av 130 gäster och vi kan inte få in fler i restaurang Veranda, som välvilligt ställt upp och öppnar för oss lite tidigare än de skulle ha gjort annars. Vi ser fram emot en mycket trevlig kväll där, vilken kulmineras av dans och underhållning av Ölands egen musikprofil Lasse Trofast..
Utflykt
En guidad utflykt runt Öland anordnas av vår sponsor Tomas Buss under lördagen för medföljande ”icke-radionördar”. Färdvägen och programmet är väldigt intressant, så vi hade hoppats att få fler anmälningar än de ca tjugu vi har nu. Vi tar gärna emot hjälp att få fler intresserade.
Årsmöte
På söndagen håller riksföreningen Sveriges Sändareamatörer SSA årsmöte i Slottsskolan under ledning av Jens Zander, till vardags professor vid Radiotekniska Institutionen KTH.
Välkommen!
Vi hoppas att våra besökare får en härlig upplevelse av Öland, såväl vad gäller teknik som miljö.
Undertecknad står gärna till tjänst med ytterligare information.
Med vänliga hälsningar och mycket välkomna att besöka oss under eventet.
Peter Lindquist
Ölands Radioamatörer

SM5GXQs artiklar om SvxLink.

Bildspel

Mer om SK7RN i ”världspressen”.