Böda Remote är QRV

Nu är den klar, remotestationen i Böda på Öland som så många väntat på. I dagarna  testkörde några av oss i styrelsen stationen under överseende av SM7GXQ Peter. Peter har stått för design och anslutning av vår remote baserat på välbeprövad mjukvara. Han har också skrivit en utförlig instruktion som man får när man blivit accepterad som operatör.

För närvarande är det enbart medlemmar i Ölands Radioamatörer som får access till remoten i Böda. Alla kan inte släppas in på en gång. Vem och när man släpps in beslutas av Peter utifrån de tekniska möjligheterna och hur vi användare sköter oss.

”Rigpi” styr radion

Vi använder ett system som heter RigPi och det som krävs för att styra radion är en dator med valfri webbläsare. Styrningen sker över Internet. På bilden ovan kan man se hur vår sida ser ut.

Du kan styra:
  • Frekvens
  • PTT
  • Tuner
  • RF-gain
  • Uteffekt
  • USB/LSB
  • Mottagarbandbredd
  • Preamp/Dämpsats
  • AGC
  • Automatiskt Notchfilter
  • Brusreducering
Ljudet överförs med ”Mumble”

För att överföra ljudet till och från radion används ett program som heter Mumble.

Här krävs en nedladdning och konfiguration, följt av en åtgärd från administratören. Om du själv inte känner att du kan eller vill installera programmet själv, kan administratören assistera dig via fjärrskrivbord.

Man bör helst använda någon form av headset, eftersom ljudkvalitén annars kan bli lidande. Om flera är inne samtidigt (vilket är möjligt vid t ex Ölandsringen), är det viktigt att endast den som just nu talar har sin mikrofon aktiverad.

Givetvis går det att köra från mobil och platta också

Vill man köra remoten från sin mobil eller surfplatta, använder man en app som heter Mumla, tillsammans med webbläsaren.

Medlemskap krävs

För att få tillgång till stationen, krävs medlemskap i SK7RN – Ölands Radioamatörer. Medlemmar som vill bli insläppta i stationen sänder e-post till remote@sk7rn.se.  Vi sänder då inloggningsuppgifter och användarinstruktion via e-post.

Kort om Böda Remote:
QTH:     Böda Repeatersajt
TRx:     IC-7200
Tuner:   LDG AT-7000
Antenn:  Delta-loop, höjd ca 20m.

Antennen är anpassad för 80-40-20-15-10m, men kan stämmas av på övriga  band. Glöm  bara inte att trycka på TUNE-knappen innan du sänder.

Hjärtligt välkomna att prova på!
Styrelsen i SK7RN

genom Göran SM7DMY