Vi har precis genomfört vår Radiosöndag 07 juni. Vid sidan av sedvanligt föreningsmöte och korvgrillning, har vi haft en eftermiddag med olika handapparater.
Nästa Radiolördag är 05 september; preliminärt handlar den om Jord. Men innan dess har vi flera roliga aktiviteter i föreningen!
Sommarens aktiviteter hos SK7RN.
Bulletinsändning varje söndag, hela sommaren, med Repeaterskolan.
Ölandsringen på bl a SvxLink, varje torsdag 20:00.
Frukostmöte onsdag 8 juli 09-10, i Sandviks Hamn (Öland Kust till Kust).
Radioweekend på Station Linné, 24-25-26 juli.
Internationella Fyrhelgen 15-16 augusti.
Innehåll
- Rapport från Öppet Styrelsemöte 07 juni.
- Rapport från Radiosöndag 07 juni.
- Bulletinsändning under hela sommaren.
- Frukostmöte onsdag 08 juli i Sandviks Hamn.
- Radioweekend på Station Linné, 24-26 juli 2026.
- Certifikatkurser på distans, hösten 2026.
- Ny telegrafikurs till hösten.
- Fortbildningsdagar.
- Flytt av repeatern i Borgholm.
Du kan klicka på någon av dessa rubriker ovan, för att scrolla direkt till respektive avsnitt. Många av rubrikerna nedan är dessutom klickbara, så att du kan söka mera information om önskat ämne.
Rapport från Öppet Styrelsemöte 07 juni.
Öppet Styrelsemöte 07 juni i Scoutstugan i Färjestaden samt på Jitsi.
Mötet inleddes med en tillbakablick på mötena i maj.
Nybörjarkurs i telegrafi pågår. Ny kurs startar till hösten, vi inväntar detaljer från Mats.
Instegs- och HAREC-kurserna har hittills gett 15 nya instegsamatörer och 12 uppgraderade till HAREC (100% av de som skrivit prov). Några har provet framför sig.
Nya certifikatkurser kommer att startas till hösten. HAREC börjar 31 augusti och Insteg börjar 22 september. Annons i QTC från och med majnumret. Stort intresse för HAREC (13 anmälda redan), vi uppmanar våra tidigare elever att anmäla sig i god tid. Intresset för instegskursen är än så länge inte så stort. Vi behöver göra mera reklam, och i synnerhet lokalt. Vi uppmanar också alla medlemmar att försöka värva nya elever. Sprid gärna vårt flygblad på alla sätt och vis. Ny telegrafikurs kommer att annonseras så snart ett datum finns tillgängligt.
Det praktiska arbetet med att flytta repeatern i Borgholm börjar äntligen ta fart. Sedan förra mötet har armeringen kommit på plats och fundamentet är gjutet. Nu skall masten levereras, antenner och kablar monteras mm. Därefter kan själva repeatern flyttas.
Vi har sökt och fått ett bidrag (40 000:-) från Sparbanksstiftelsen Öland, i syfte att införskaffa och driftsätta elverk till våra repeatrar. Arbetsgruppen skall träffas i närtid för att diskutera vägen framåt.
Detaljplanering av Radioweekend på Station Linné, 24-25-26 juni, behöver starta i närtid. Så mycket som möjligt bör ske utomhus. Tanken är att ha färre föreläsningsaktiviteter, men att ha föredrag som reserv vid eventuellt dåligt väder. Förutom SM7MCDs antenn-workshop, så menar vi att POTA är ett bra tema. Gärna om man kan demonstrera olika upplägg för att köra radio ute i naturen. Programmet behöver också innehålla: kort beskrivning av klubbarna, telegrafi, krisberedskap, instegscertifikat och kurser, samt contest. Vi behöver snart börja arbetet med att presentera något mera konkret. Ett detaljerat program behöver vara klart runt midsommar. SMØDMY är sammanhållande.
Vi hjälper svenska amatörer att donera överbliven radioutrustning till vännerna i Ukraina.
Ölandsringen på 2m, via bl a SvxLink, fortsätter. Nu har vi dessutom fått flera nya deltagare! Perfekt för våra nyblivna amatörer. Det vore trevligt om flera medlemmar deltog.
Inför höstens radiolördagar ber vi medlemmarna fundera över lämpliga aktiviteter, gärna av enklare och praktisk natur, i första hand riktat emot nyblivna amatörer. En aktivitet som är intressant för många, är att få veta mer om ”jord” i alla dess former. Leif behöver helst en lektionssal. Åke undersöker möjligheter till detta. Uppslag inför kommande lördagar är annars SSA EMCOMM/WinLink, SDR, Contest.
Föreningen har i skrivande stund 184 medlemmar. Nya medlemmar tillkommer, i takt med anmälningarna till höstens certifikatkurser.
Böda HF Remote behöver en ny påhälsning, med en högre lift, för att rensa i höga grenverk; antennen har återigen fastnat i höga grenar. Dessutom har vi dessvärre fått en mycket stark störning i närheten av frekvensen för Ölandsringen.
Borgholm WebSDR kommer att vara QRT under 1-2 veckor,i samband med flytten av repeatern. Under tiden finns möjligheten att använda en likadan mottagare, placerad hos SM7GXQ i Färjestaden.
Vi tipsar om Ölandsringen på 69 MHz, onsdagar kl 20:00.
Samarbetet med Ölands två kommuner fortgår. Vi undersöker möjligheterna till ”civilplacering”, i första hand genom FRG och Civilförsvarsförbundet.
SSA-bulletinen fortgår från SK7SSA. Vi kommer att köra hela sommaren, då det också blir Repeaterskolan.
SK7RN har just nu 212 bekräftade DXCC.
SM7SMS inbjuder till att vara med och köra NAC-testen 2 meter, 7 juli 19:00-23:00, vid Resmo rastplats på Öland.
Rapport från Radiosöndag 07 juni.
Förutom de som fanns på plats i Scoutstugan, hade ett par personer anslutit sig via Jitsi.
Jämförelse och handhavande av olika handapparater.
Vi inledde med en repetition om repeatrar mm, från april månads radiolördag.
Vi diskuterade för- och nackdelar med olika handapparater på marknaden.
Olika CPS-program för programmering demonstrerades.
Allt detta sändes via Jitsi och spelades in i vanlig ordning. Efter inspelningen kunde konstateras att ljudet denna gång inte blev så bra, med en centralt i rummet placerad konferenshögtalare.
Inspelningen finns att se på YouTube (nedan).
SK7RN fyller gapet under bulletinuppehållet.

Sedan några år tillbaka har Ölands Radioamatörer fortsatt att köra incheckningar och ring under alla bulletinuppehåll, med egna QTC från deltagarna, på ordinarie bulletintid – söndagar kl 09:00 (förhandsincheckning från 08:45). Vi kör då med signalen SK7RN.
Sommaren 2026.
Förutom den sedvanliga ”trivselringen”, hade vi tänkt oss följande:
- En egen ”bulle”. QTC kan sändas in till bullen@SK7RN.se.
- Deltagarnas egna QTCn. Berätta vad din klubb sysslar med under sommaren. Eller varför inte dela med dig av dina senaste projekt inom amatörradion, eller något intressant DX som du kört.
- En kortare lektion från Repeaterskolan.
Det blir då totalt 6 tillfällen, där det inte finns någon bulletin från SSA. Första tillfället blir dagen efter Midsommardagen, och därför så kommer vi köra en introduktion vid det tillfället. Denna repeteras sedan vid nästkommande sändningstillfälle. På dagarna för sommarbulletin från SSA, kör vi denna som vanligt.
Du kan lyssna och delta, även om du inte skulle befinna dig på ordinarie QTH. SvxLink finns idag på de flesta platser vårt land. Alla dessa passar dock inte bulletintalgruppen 24070, men du kan enkelt aktivera passning av talgruppen med DTMF-kommandot 9424070#.
Det finns även andra sätt att komma in på vårt nät:
- Aktivera DMR-talgruppen 240721, via närmaste repeater eller egen hotspot.
- Anslut via EchoLink-appen i din mobil till SK7RFL-R, alternativt SM5GXQ-L.
- Anslut till YSF-reflektorn SE-SK7RFL (YSF 24078).
- Anslut med AllStar Link till nod 633551 (SM5GXQ).
- Aktivera modulen X på reflektorn DCS010 (D-star).
- Lyssna i din webbläsare från SK7RFL.
Ölandsringen, torsdagar 20:00.
Ölands Radioamatörer kör även en ”Ölandsring” på torsdagar kl 20:00. Vi använder nästan samma koppel som ovan, men talgruppen på SvxLink är istället 2407364.
Denna ring är speciellt till för nyblivna amatörer. Alla är förstås välkomna. Du behöver inte vara medlem hos SK7RN, eller ha någon annan anknytning till Öland. På torsdagarna har vi också mera plats för deltagarnas egna frågor och diskussionsämnen. Även Ölandsringen kan avlyssnas via webben. Vi rekommenderar detta speciellt för er som ännu inte tagit något certifikat.
Följ trafiken i realtid via SK7RFL.
Frukostmöte i Sandviks Hamn,
onsdag 08 juli, 09-10.
Vi har blivit inbjudna av föreningen Öland Kust till Kust att hålla ett av sommarens frukostmöten i Sandviks Hamn. Tanken är att vi skall presentera vår hobby, samt informera om vår förenings verksamhet. Vi skall också genomföra några enkla demonstrationer.
Läs mera här: Öland Kust till Kust.
Alla är hjärtligt välkomna!
Så här kommer vi att presenteras.
Amatörradio – den gränslösa och samhällsnyttiga hobbyn!
Hur radionördar hjälper samhället och skapar gemenskap över hela världen.
Ölands Radioamatörer berättar om sin verksamhet.
Peter Lindquist (ordförande), Åke Johansson (vice ordförande), Enar Nilsson krisansvarig).
Ölands Radioamatörer.
Ölands Radioamatörer, eller SK7RN, är en ideell förening. Föreningen består idag av ca 180 radioentusiaster utspridda över Öland och hela Sverige.
Radioamatörer använder olika former av radiokommunikation som ”socialt media”, men klubben har även regelbundna sammankomster för bl a utbildning och social gemenskap.
Föreningen utbildar både nya amatörer och vidareutbildar även inom olika delar av den mångfacetterade radiohobbyn. Nya certifikatkurser startar hösten 2026.
Föreningen driver ett radiosystem som täcker hela Öland. Systemet används till vardags för vårt höga nöjes skull. Men i händelse av kris kommer såväl systemet som medlemmarna att ställas i samhällets tjänst.
Radioweekend på Station Linne.
24-25-26 juli 2026.
Evenemanget arrangeras nu för tredje året i rad. Det är en kombination av ham-träff, field-day, seminarie och workshop. Vi träffas, kör radio och umgås i en naturskön miljö.
Besökande kan gå runt i trädgården och studera olika sätt att köra radio. I år har vi fokus på, främst praktisk, vidareutbildning av nya (och gamla) radioamatörer, liksom rekrytering av intresserade till amatörradiohobbyn – och som operatörer i Ölands Krisradiosystem.
Och till skillnad från förra året, kommer flera aktiviteter att vara utomhus.
Samtidigt förenar vi nytta med nöje. Faktum är att den största anledningen till att vi blev inbjudna till forskningsstationen på södra Öland, är vår samhällsnyttiga verksamhet.
Vi är ute i god tid!
Arrangörer är: Ölands Radioamatörer, Kalmar Radioamatörsällskap & Station Linné.
- Kom och kör radio hos oss! Radioläget är högt och bra, och utsikten över Kalmarsund är oslagbar.
- Kom och få inblick i olika delar av vår hobby. Vi har såväl föredrag som praktiska övningar.
- Kom och få info om instegscertifikatet och våra kurser.
- Kom och skriv certifikatprov på söndagen.
- Kom och se hur vi radioamatörer kan göra en viktig insats för samhället.
- Kom och umgås i en trevlig öländsk miljö. Vi tänder grillen och har det trevligt tillsammans.
Vi riktar oss även till nyblivna amatörer, aktiva på 69 MHz samt Allmänheten i övrigt.
Du kan parkera din husbil eller husvagn helt gratis, men vi uppmanar er som behöver el att Swisha ett valfritt belopp till driften av repeatern SK7RFL. Övernattning i tält är dessvärre inte tillåten på området. Meddela oss gärna i förväg på info@sk7rn.se, så att vi kan dimensionera utrymme och eluttag.
Stationen driver ett vandrarhem. Idag (2026-06-11) har vi fått veta, att i princip alla rum nu är bokade. Det kan finnas några enstaka rum kvar, och då bara vissa nätter. Man hänvisar oss nu till bokningen på deras webbplats: Boka boende | boende – Station Linné & Porten till Alvaret. Det innebär också att våra rabatterade rum är ”slutsålda”.
Eller så gör du helt enkelt ett eller flera dagsbesök.
Läs mera om evenemanget på vår webbplats www.SK7RN.se/station-linne.
Certifikatprov.
På söndagen kl 10:00 finns det möjlighet att skriva prov för amatörradiocertifikat, både för Instegscertifikat och HAREC.
Eftersom SSA:s Kansli har stängt hela juli, behöver du anmäla dig och betala provavgiften senast veckan efter midsommar.
Program för årets träff kommer senare.
Certifikatkurser på distans, hösten 2026.
Vi fortsätter vår satsning på såväl nybörjarkurser för Instegscertifikat som fortsättningskurser för HAREC.
I skrivande stund har 15 av våra instegselever skrivit godkänt. 12 av våra HAREC-elever har också skrivit godkänt prov. Än så länge är det 100% av de som skrivit prov. Grattis till alla nya anropssignaler! Fler prov är planerade under juni och juli. Lycka till!
De elever som, mot all förmodan, eventuellt inte skulle skriva godkänt prov nu under våren och sommaren – har faktiskt möjligheten att gå om respektive kurs till hösten, då utan någon som helst extra kostnad.
Vi fortsätter vår satsning på såväl nybörjarkurser för Instegscertifikat som fortsättningskurser för HAREC.
Fortsättningskursen planeras att starta måndag 31 augusti 2026 och omfattar totalt 10 videomöten. Sista anmälningsdag är 24 augusti. Just nu har vi redan 9 anmälda, varav 5 är tidigare instegselever.
Den nya Instegskursen startar tisdag 22 september 2026 och omfattar totalt 7 videomöten. Sista anmälningsdag är 15 september.
Skulle vi få väldigt många anmälningar, kommer vi eventuellt att öppna upp kurs även på onsdagar.
Tiden per gång är ca 2-2½ timme. OBS: Endast online på Jitsi.
Kontaktväg för frågor och anmälan: kurs@sk7rn.se.
Vi använder SSA:s kursböcker, samt SSA-akademin (kurs.ssa.se). Eleverna får hemuppgift för självstudier till nästa tillfälle. Då går vi igenom Quiz-frågorna (kunskapskontroll), samt reder ut eventuella klurigheter. Därefter går vi igenom nästa veckas hemuppgift, osv.
Kursavgiften är 300:- (helt gratis för ungdomar upp t o m 25 år). Du behöver dock själv beställa relevant kursmaterial från SSA Hamshop.
Kursavgiften inkluderar även medlemskap i Ölands Radioamatörer för resten av 2026 samt hela 2027. Du som gått kurs tidigare hos oss, men som ännu inte skrivit godkänt prov, får gå om samma kurs helt gratis – så länge du är medlem hos oss.
Efter avslutad kurs, erbjuder vi minst två extra kurstillfällen per kurs, för dem som så önskar. Där tar vi upp det som eleverna önskar ha repeterat.
Vi siktar också på att kunna anordna ett provtillfälle på Öland, preliminärt 21 november 2026.
Hjälp oss värva nya elever! Det finns t ex ett Flygblad som du kan sprida.
Läs mer på vår kurssida: Amatörradiokurser, hösten 2026 | SK7RN.
Ny Telegrafikurs hösten 2026.
Mats SM7BUA kommer att starta en ny telegrafikurs för nybörjare till hösten.
Kursen bedrivs på distans via Jitsi. Eleverna tränar självständigt mellan träffarna.
Mats kommer att använda delar av det lektionsmaterial som Leksands Amatörradioklubb har på sin hemsida (sk4sq.net).
I början blir det enbart mottagning av olika kombinationer av de bokstäver och siffror vi övar på. När vi nått en viss kunskapsnivå, bygger vi på med enkla ord.
Efter några månader är det dags att också starta med sändningsövningar. Eleverna bör då ha tillgång till telegrafinyckel och lämplig oscillator (enkel oscillator eller kortvågsstation med medhörningsoscillator).
För att nå goda resultat, behöver elev träna helst dagligen på det lektionsmaterial som vi just då använder. Det är viktigt att repetera det inlärda materialet till ”det sitter” i hjärnan.
Som egen hjälp kan eleverna använda flera olika datorprogram som t ex:
Viktigt!
Det krävs motivation och tid, men framför allt uthållighet och envishet för att nå goda resultat vid telegrafiinlärning. Räkna med minst 6-8 månader för att nå den kunskapsnivå som behövs för att kunna genomföra ett QSO.
Datum för kursstart meddelas senare. Telegrafikursen är helt kostnadsfri.
Anmälan
Anmälan till kursen eller mer information: sm7bua (at) gmail.com.
Fortbildningsdagar.
Vi fortsätter vår satsning på fortbildning av nya och gamla amatörer. Men vi är övertygade om, att även ”gamla amatörer” har mycket kvar att lära. Kanske vi ”gamlingar” kan får lära oss något nytt av våra nya amatörer? Under våren kommer vi att ha ytterligare radiolördagar.
Redan genomförda Fortbildningsdagar.
- Radiolördag 25 oktober 2025 — Antenn-workshop.
- Radiolördag 29 november 2025 — Sambandsutbildning.
- Radiolördag 17 januari 2026 — Antenn-diskussion och FT8.
- Radiolördag 14 februari 2026 — QSL, LoTW och Diplom (DXCC).
- Radiolördag 14 mars 2026 — Användning av NanoVNA (SM7MCD).
- Radiolördag 18 april 2026 — Repeatertrafik med analoga och digitala moder (SM5GXQ).
- Radiolördag 16 maj 2026 — Antenner och NanoVNA (SM7MCD).
- Radiosöndag 07 juni 2026 — Olika handapparater för bl a 2-metersbandet.
Kommande Fortbildningsdagar.
- Radiolördag 05 september 2026 – Jord i alla dess former (SM7MCD).
Det finns en lång lista med förslag inför kommande radiolördagar: Fortbildningsdagar. Kom gärna med fler förslag!
Fokus bör hela tiden ligga på målet, att hjälpa nya amatörer att så fort som möjligt bli aktiva på banden.
Vi försöker lägga så mycket rena ”bildspel” (föredrag) och sådant som inte är av typen ”workshop” under vintern, då flera kan ha svårt att ta sig till Borgholm. På samma sätt lämpar sig utomhusaktiviteter sällan under månader med vinterväder.
Vi har även börjat spela in våra utbildningsdagar. Se här: Fortbildning av radioamatörer – YouTube.
Flytt av repeatern i Borgholm.
Det rent fysiska arbetet med att bygga upp den ”nya” repeatern i Borgholm har äntligen kommit i gång! Det innebär att vi nu har genomfört delar de förberedande markarbeten som behövs. Gropen är grävd, cementringar är på plats.
Nu har också armering och fästen kommit på plats.
Nu har vi även gjutit fundamentet, som nu skall ”bränna” i minst två veckor.
Snart skall masten levereras och antenner och kablar monteras. Därefter kan masten resas.
Sedan kommer vi till en punkt, där radioboden i Räpplinge skall flyttas. Det är också då som repeatern kommer att vara QRT under uppskattningsvis en vecka. Det innebär också, att repeatrarna i Böda och Mörbylånga tillfälligt blir av med all sin sammankoppling. Även vår kortvågs-SDR kommer att vara offline under den tiden, och T2FD-antennen behöver också flyttas och sättas upp på den nya platsen. Exakt när i tid som detta kommer att inträffa, är lite svårt att ge något exakt besked om just nu. Det är många ”entreprenörer” som skall samordnas tidsmässigt.
När allt är på plats och inkopplat, får vi bara hoppas att utrustningen har överlevt själva flytten. En annan sak som faktiskt skall bli lite spännande, är att se vilken 2m- och 70cm-täckning den nya repeatern kommer att få. Kortvågsantennen till vår SDR-mottagare kommer också att komma upp betydligt högre än de ca 10 meter som vi har idag.
Ett annat delprojekt innebär att införskaffa elverk till våra repeatrar, samt konstruera styrelektronik. Vi har fått ett bidrag från Sparbanksstiftelsen Öland, men som tyvärr inte täcker kostnaden fullt ut.















