Radiolördag 25 november

Inbjudan till Radiolördag 25 november.

Öppet styrelsemöte
 Datum och tid      Lördag 25 november 2023 kl 10:00.
 Adress  IOGT/NTO-huset, Östra Kyrkogatan 5, Borgholm
 Lokal  ”Köket”.
 Dagordning  Dagordning för Öppet styrelsemöte 2023-11-25
 Jitsi-länk (möte och utbildningar)  https://jitsi.sm2ampr.net/sk7rn

Insläpp och fika från ca 09:30.

Föranmälan för jultallrik senast 19/11. Pris 225:- swishas till Åke SM7NJD (se nedan).

Eftermiddagsaktiviteter.

1. Utbildning och övning i sambandstrafik.
  2. Parallella aktiviteter, i mån av tid.
    • Utbildning, Böda HF-remote.
    • Städning av klubblokalen.
    • Förberedelse för antennmontage.
  3. Jultallrik (OBS – Föranmälan senast 19/11).

Sambandstrafik.

Innan vi övar tillsammans med kommunerna, behöver alla operatörer gå igenom en utbildning. Vi har tagit fram en speciell Blankett för meddelandehanteringen.  Vi kommer att gå igenom hur blanketten fungerar, samt hur dess innehåll telefoneras över till mottagaren. Blanketten kommer att finnas tillgänglig i blankettblock, men kan även hanteras i Word.

Det finns redan nu en Sambandsinstruktion för detta.

Under eftermiddagen kommer vi sedan att öva denna hantering, samt själva sambandet (utan radio inblandat).

Du kan förstås även delta i denna utbildning via Jitsi.

Studera gärna materialet på förhand.

Parallella aktiviteter.

Dessa genomförs i mån av tid och intresse. Tanken är att vi kan dela upp deltagarna i mindre grupper.

Utbildning, Böda HF-remote.

Vi ser gärna att flera av klubbens medlemmar använder denna förträffliga radiosajt. För de som är intresserade, erbjuder vi nu en utbildning.

Vi går igenom såväl installation, konfiguration som användning av systemet – på både PC och Android.

Du kan förstås även delta i denna utbildning via Jitsi.

Förberedelse för antennmontage.

Klubben har som bekant köpt en vertikalantenn för HF, som skall monteras på samma skorsten som 2m/70-cm antennerna. Själva montaget får nog planeras som en heldagsaktivitet, men mycket av nödvändiga förberedelser kan vi försöka hinna med denna lördag. Inte minst behöver vi göra en inköpslista.

Jultallrik

Vi avnjuter lite julmat och alkoholfri dryck i klubblokalen. Pris 225:-, som swishas till Åke SM7NJD 0705-485012 senast söndag 19/11. Ange ”Julmat” plus din anropssignal. Har du inte Swish? Boka via e-post eller telefon (senast 19/11), och betala kontant på plats.