Field day med SK4IL
hos Lars Magnus

En ölänning bland värmlänningar. Fr vänster till höger: SA4CEY/Anders, SM6POP/Anders, SM7DMY/Göran, SA4AVS/Christer, SM4YPT/Göran och SA4FBO/Bertil. I bakgrunden övervakade av självaste Lars Magnus.

För några dagar sedan var det field day på Lars Magnus Ericssons fädernesgård i Värmland. En återkommande årlig händelse som den lokala radioklubben SK4IL arrangerar för att fira Lars Magnus födelsedag den 5 maj 1846.

I år hade även en ölänning letat sig fram till platsen djupt inne i de värmländska skogarna i Grums kommun. Vädret var vackert och sola sken långt bortom Karlstad. Så goda möjligheter till utomhusverksamhet gavs, vilket undertecknad utnyttjade genom att dra en Sotabeam Bandhopper över en del av gården och köra lite CW.

Som gammal ”Ericssonare” på förstagångsbesök hos Lars Magnus var det en speciell upplevelse. Historiens vingslag förnams tydligt när jag gick in i den gamla stugan. Vad skulle Lars Magnus sagt om han kunnat se radioutrustningen uppställd i köket eller när jag surfade på min smartphone inne i kammaren. Anade han månne något av vad som komma skulle? Och skulle Sverige fått den ledande ställning man har haft sedan dess inom telekommunikation utan Lars Magnus? Knappast.

Det blev en väldigt trevlig dag med flera nya bekantskaper. Tack till alla vänner i SK4IL för trevlig samvaro. Ett extra tack till klubbens ordförande SA4AVS Christer och till SM4YPT Göran som tog med mig ut till Lars Magnus gård.

SM7DMY Göran

Kanske satt Lars Magnus i den här kammaren och funderade över framtida kommunikationssätt. Och kanske sov han i den gamla sängen i bakgrunden. Det enda fel jag kan se i bilden är telefonen, som knappast var uppfunnen på den tiden. Åtminstone inte med nummerskiva 🙂
Klubbens ordförande SA4AVS Christer kör igång riggen i stugans kök.