SSA:s årsmöte
blev en dundersuccé

SM0HEV Jens Zander
öppnar SSA:s årsmöte 2023.

SSA:s årsmöte i lördags 22 april blev en total succé. Trots att SSA-ordförande SMØHEV Jens och hans team fick ta över planeringen med kort varsel, fick de ihop ett strålande och väl sammanhållet program i Kista strax norr om Stockholm city.

Att det ägde rum just där, i vår svenska ”Mobile Valley”, gjorde kanske inte möjligheterna att sy ihop ett matnyttigt ”radioprogram” svårare. Kompetenta och intressanta föredragshållare fanns ju så att säga på armlängds avstånd i många fall.

Jag är övertygad om att alla ni som var närvarande håller med mig om det ovan sagda. Och du som inte hade möjlighet att komma kan se presentationerna videostreamas på länken som Jens lagt upp här: https://www.ssa.se/videopresentationer-och-bildspel-fran-arsmotet/. Förutsatt att du är medlem i SSA. Och det är du naturligtvis…

Stort grattis till SM5GXQ/Peter – årets eldsjäl
Vår egen ”Mr Svxlink” Peter SM5GXQ (även han 7:a bosatt på Öland halva året) blev välförtjänt utnämnd till Årets Eldsjäl för, som det står på diplomet, ”att genom sina insatser mycket aktivt förmedlat kunskap om Svxlink och bidragit till spridningen av systemet. Ett system som inte kräver särskild kunskap av den som vill kunna använda sin gamla analoga utrustning”.

Ingen läsare har väl kunnat undgå att följa hur Peter, med början på Öland, har bidragit till att koppla ihop ett 70-tal repeatrar runt om i landet. En skara som ständigt växer.

SSA:s ordförande Jens SM0HEV, i mitten, flankeras av mottagarna av förtjänst- och hedersutmärkelser. Fr.v. Peter SM5GXQ , Ingemar SM5AJV, Morgan SM5BVV samt Ann SM0ZEU. Foto: Roland SM6EAT

Det finns fler bilder på SSA:s hemsida. Själv tog jag några som jag bifogar nedan.

Nästa gång är det vår tur…

Som väl de flesta vet är det vår tur att vara värd för SSA:s årsmöte i april 2024. Och med ”vår” i det här avseendet menar jag naturligtvis vår förening SK7RN Ölands Radioamatörer. Ett år kan tyckas hyfsat lång tid i många sammanhang, men går ibland också väldigt fort. I synnerhet när man har roligt 😉 Så vi var ganska många från SK7RN på plats för att lyssna och lära inför vår egen programplanering.

SK7RN:s delegation under årsmötet
Själv är jag sommarölänning och hade som ”vinterstockholmare” inte så långt till Kista. Hitresta söderifrån var SM5GXQ/Peter, SM7MQE/Enar, SMØBBO/Bengt och SM7JMA/Jörgen. Sen hade vi ytterligare en medlem från huvudstaden på plats, SMØBYD/Hans. Hoppas jag nu inte förbigått någon.

Följ SK7RN:s planering inför nästa års SSA-årsmöte
Du kan följa oss och våra tankar och planering inför nästa års event på Ekerum resort mitt på Öland på vår hemsida och tid till annan via vår Facebookgrupp ”Ölands Radioamatörer”. Lägg gärna in kommentarer där eller sänd idéer och förslag till programpunkter och aktiviteter till info@sk7rn.se.

SK7RN tillönskar dej en riktigt god sommar
Med önskan om en riktigt god sommar såväl i etern som på landbacken.

SMØDMY (snart 7:a)/Göran

Två glada medlemmar i Ölands Radioamatörer. SA7JMA/Jörgen och SAØBBO/Bengt.
SM7MQE Enar berättar om samarbetet med ölandskommunerna när det gäller nödradio och hälsar samtidigt välkommen till årsmötet på Öland nästa år.
Intresset var inte minst när man bänkade sig för att höra chefen för communicationpå FRA, Ola Billiger, avslöja hemligheter om hur man jobbar på FRA. Den som väntat det blev dock säkert något besviken…
Sven Grahn gav oss en intressant och humoristisk historiebeskrivning från rymdålderns början och hur han lyssnat inte minst på de ryska satelliterna genom åren.