Totalförsvar Öland:
Årets största uppvisning
av Sveriges försvar

Läs mera om Samhällsstöd.
JAS Gripen 39E under Flygvapenjubileum i Kallinge den 2019-08-25.
Foto © Erik SM7DV.

Nu är invasionen nära, och som de flesta av er väl anar är det en vänligt inställd makt som invaderar oss. Vår egen försvarsmakt som kommer att inta Stora Rör på Öland nu på lördag.

Att det blir den största och tyngsta försvarsuppvisningen som Öland upplevt är ganska klart. Kanske den största i hela landet.

SK7RN:s nödradiostystem
Mitt i allt detta står vi, Ölands Radioamatörer, och berättar för de tusentals besökarna om klubbens nödradiosystem, som föreningen driver i samarbete med de båda Ölandskommunerna. Och givetvis demonstrerar vi också vanlig amatörradio på olika frekvenser och trafiksätt.

Öland calling – radiofrekvenser
Några av våra medlemmar har föranmält sig som operatörer på plats. Men du som inte själv kan närvara är välkommen att agera motstation. Våra huvudfrekvenser på kortvåg är på 80 meter CW 3523 kHz och 3623 kHz på SSB. På 40 m håller vi oss kring 7034 kHz på CW och 7084 på SSB. Allt plus minus QRM naturligtvis. Några QSO skall det väl också bli med andra delar av världen på högre frekvenser.

FM-radio via repeatrar och SvxLink
På VHF använder vi 145.400 MHz som lokal kanal men kommer givetvis också att gå ut via våra repeatrar på Öland samt på Svxlink över hela landet. Exakta tider kan vi inte ange just nu men lämnar löpande info i vår Facebook grupp ”Ölands Radioamatörer”. Skicka gärna ett mail till info@sk7rn.se om du vill ha ett QSO med oss.

Idag fredag: Radiotrafik från Bödaasågens Allhandel
Vi är emellertid inte bara på plats i Stora Rör på lördag. Redan imorgon fredag finns vi på norra Öland vid Bödasågens Allhandel och demonstrerar amatörradio mellan kl 10.30 och 15.30. Samma kortvågsfrekvenser på 3,5 MHz-bandet som anges ovan.

Mer om Ölands Totalförsvarsdag och vår roll i totalförsvaret kan du läsa om i nedanstående länkar. Väl mött på Öland eller i etern.

73 de styrelsen för Ölands Radioamatörer SK7RN
gm SM7DMY/Göran

Länkar:
Mer om totalförsvar Öland, program m m

Ölands Radioamatörers roll på totalförsvarsdagen
Den stora betydelsen av amatörradio
Vi gör Öland tryggare