Ölands Radioamatörer
får viktig roll på Ölands Totalförsvarsdag

Läs mera om Samhällsstöd.
Förstora bilden med ett klick

Efter ett par års pandemiuppehåll är det på nytt dags för Sveriges största försvarsuppvisning på Öland, i år lördagen den 1 oktober.

Totalförsvarsdagen äger som tidigare rum i Stora Rör under Skördefesten (även den Sveriges största i sitt slag).

Det blir uppvisning av alla försvarsgrenar och frivilligorganisationer. Bl a flyguppvisning med JAS 39 Gripen, ytbärgning med helikopter, fallskärmshoppning och mycket mer.

SK7RN förmedlar flygets radiokommunikation till publiken
Ölands radioamatörer, SK7RN, har tidigare, under ledning av Enar SM7MQE, stått för kommunikationen så att åskådarna kunnat följa trafiken mellan flyg och markenheter. Så kommer givetvis att bli fallet även i år.

SK7RN visar och demonstrerar sin verksamhet
Klubben kommer i år också att ges tillfälle att presentera sin verksamhet från scenen. Därutöver kommer SK7RN att få visa upp sig och demonstrera sin verksamhet på plats, tillsammans med bland annat polis och räddningstjänst. Där kommer vi få tillfälle att svara på besökarnas frågor och visa upp våra aktiviteter och bl a berätta om hur vi medverkar till att göra Öland tryggare genom vårt nödradiosystem. Givetvis skall vi köra kortvåg på både telegrafi och telefoni samt repeatertrafik över vårt tvåmeters FM-nät och svxlink.

Tusentals besökare
— Mycket stor exponering av amatörradio
Vi kan räkna med en mycket stor exponering av amatörradio i allmänhet och Ölands radioamatörer i synnerhet. Det här är en jättechans att få visa vad amatörradio verkligen handlar om och vad vår klubb kan bidra med till samhället i övrigt. Så du som har möjlighet att hjälpa till som operatör, motstation eller på annat sätt är mycket välkommen att höra av dig till info@SK7RN.se.

Program och mer information på Totalförsvar Ölands hemsida https://totalforsvaroland.se/index.php

Styrelsen i SK7RN
gm Göran SM7DMY