SK7RN skapar sektion
för 69 MHz-intresserade

Enar SM7MQE ansvarar för SK7RN:s nya 69-MHz-sektion.
FOTO © Erik SM7DZV

Ölands Radioamatörer, SK7RN, har inrättat en sektion för radiotrafik på tillståndsfria 69 MHz. Beslutet fattades på klubbens årsmöte i mars.

Inom Kalmarområdet och på Öland finns många radiointresserade som använder 69 MHz. Ölands Radioamatörer kommer att kontakta de berörda med erbjudande om hjälp och stöd.

”Kan vara en väg in för nya radioamatörer”
— Vi vill gärna knyta dessa radiointresserade till oss, säger Enar Nilsson SM7MQE, som är samordnare för klubbens 69 MHz-sektion. 69 MHz kan bli en bra början för dem som kanske vill fortsätta och bli radioamatörer. Ungefär som 27 MHz tidigare var ett första steg för många av dagens radioamatörer.

Ökande intresse för 69 MHz
Intresset för den licensfria delen av 69 MHz-bandet ökar i Sverige. Många radiointresserade har kanske funderat på amatörradio men ansett att det varit för svårt att klara ett amatörradioprov. I det läget har 69 MHz känts som ett bra alternativ.

Möjlighet att träffas och byta erfarenheter
— Genom att träffas och utbyta erfarenheter, kommer kanske medlemmar i vår nybildade 69 MHz-sektion att också bli intresserade av amatörradio, men det är absolut inget krav. Vår främsta ambition är att fånga upp och utveckla radiointresse och knyta det till vår klubb, sammanfattar Enar.

Erik SM7DZV