2021 — Ölands Radioamatörers
mest aktiva år hittills

Ölands Radioamatörer, SK7RN, har hållit årsmöte den 2022-03-19  . Styrelsens sammansättning och kontaktuppgifter återfinns under menyfliken Kontakta oss / Styrelse och funktionärer.

Sammanställningen av aktiviteterna under verksamhetsåret visar att 2021 blev radioklubbens mest aktiva år hittills, både ekonomiskt och verksamhetsmässigt.  En begränsning, för oss liksom för alla verksamheter i samhället, har varit att pandemin lagt hinder i vägen för mötesverksamhet. Till framgångarna  vi noterar hör bland annat — och helt utan anspråk på fullständighet:

•  Medlemstillväxt:
Först och främst en kraftig medlemstillväxt;
• Nödradiosystem:
Utbyggnad, slutfinansiering och färdigställande av klubbens nödradiosystem;
• Informationsbroschyr om nödradionätet
Produktion och tryckning av informationsbroschyr för extern användning;
• Repeatersystem:
Utbyte av logik, länkning och driftsäkring av klubbens FM-repeatrar på 145 MHz;
• SvxLink:
Anslutning av våra FM-repeatrar till SvxLink;
• Remotestation för kortvåg SSB:
Etablering och driftsättning av klubbens remotestation för kortvåg SSB i Böda;
• SOCWA:
Ännu ett års SOCWA-aktivitet avslutat med utlottning av priser till deltagarna;
• Telegrafiavrostning
Vi har också genomfört två terminers avrostning av gamla telegrafikunskaper — en aktivitet som, i likhet med SOCWA, fortsätter även under 2022;
• Ekonomi och Traderaförsäljning
Utöver anslag och gåvor från sponsorer har vi också lyckats avyttra en del innehåll ur klubbens junkbox via Tradera, vilket bidragit till att stärka klubbens ekonomi.
• Limmaredsrabatt
Klubbens medlemmar kunde under sommaren utnyttja ett frikostigt rabatterbjudande, från Limmared Radio och Data AB;
• SSA-bulletinen över våra repeatrar
Under året har vi även fortsatt att läsa SSA-bulletinen över våra Ölandsrepeatrar. Sändningarna har blivit mycket uppskattade. Antalet incheckare har under hösten varje vecka varierat mellan 35 och som högst 52.

Hemsida och Facebook
Glöm inte att följa det som händer i klubben genom att regelbundet gå in på vår hemsida https://www.sk7rn.se, Amatörradionyheterna https://www.hamnews.se eller vår sida på Facebook.

73 de
Erik SM7DZV