Böda Remote kortvåg SSB
On-The-Air igen

Publicerad 2022-02-09. Uppdaterad 2022-02-10.

Stormsäkring av deltaloopantennen vid SK7RN:s remotestation i Böda.
Lodet som används som motvikt väger cirka 7 kg.
FOTO © Erik SM7DZV.
(Klicka på bilden för större skala)

I eftermiddag, den 9 februari, blev reparationen klar av  antennen vid Böda kortvågsremote. Under stormen för ett par veckor sedan skadades mittfästet på stationens deltaloopantenn. Nu är antennen reparerad och på plats igen. Den här gången är den också, fattas bara annat, ordentligt vederbörligen stormsäkrad.

Logiken som används är byggd på RigPi. Transceivern är en IC-7200, den automatiska avstämmaren är en LDG AT-7000 och antennen är är drygt 82 meter enkel militär telefonkabel (delad ”DL-1000”). Antennens resonansfrekvens ligger på cirka 3670 kHz. Avstämningsenheten  klarar av att avstämma antennen för samtliga kortvågsband från 3,5 MHz och uppåt.

Tillgänglig för klubbens medlemmar
Remotestationen står till förfogande för medlemmarna i Ölands Radioamatörer under dygnets alla timmar, med undantag för tider för regelbundna SSB-ringar och telegrafiutbildningar:

Reserverade tider och frekvenser
• Måndagar – fredagar,  0730 – 1000:  Reserverat för Nomira och Ölandsringarna på SSB.
• Första och tredje lördagen i månaden, 0845 – 0930: Reserverat för SSA:s HQ-nät.
• Måndagar 1350 – 1600: Reserverat för SK7RN utbildning — trafikträning telegrafi.
• Torsdagar 1400 – 1530: Reserverat för SK7RN utbildning — hörmottagning telegrafi.
Angiven trafik har företräde. Övrig tid är stationen tillgänglig för dem som vill använda den. Visa hänsyn till andra operatörer.

Viktigt att köra med förstånd
Eftersom flera radioamatörer kan logga in samtidigt gäller det att köra med förstånd. En nypåstigande station måste alltid börja med att lyssna efter andra stationer.  Man får absolut inte börja med att byta frekvens, utan att först ha försäkrat sig om att ingen annan använder eller lyssnar på just den frekvens som radiostationen är inställd på.

Hjälp för de som har störd mottagning — även på telegrafi
Böda Remote har blivit populär speciellt bland de klubbmedlemmar som har besvärliga mottagningsförhållanden på sina egna stationsplatser.  Stationen används för dubbelriktad SSB-trafik . Den kan också användas för mottagning av telegrafi. Det innebär att den som har störd mottagning  hemma  kan lyssna in telegrafin via remotestationen i Böda och sända från sina egna antenner.

Erik SM7DZV

Publicerat 2022-01-29.

Reparationen påbörjad
Oklart när vi är QRV igen

Remotestationen i Böda tillfälligt tagen ur drift på grund av antennfel.

Centrumfästet för antennen vid  vår remotestation i Böda skadades under den senaste stormen. Trots regn och hård blåst lyckades jag plocka ned den trasiga antennen under lördagens eftermiddag (2022-01-29). Jag kommer nu att tillverka ett nytt centrumfäste innan vi kan reparera själva antennen och komma on-the-air igen. Som alla inser medför det att remotestationen inte går att använda just nu.

Det går i dagsläget  inte att säga säkert när reparationen kommer att vara klar.

Erik SM7DZV