Öppet styrelsemöte
7 september

Tiden går fort när man har roligt sägs det. Nu är det snart dags för nästa möte i Ölands Radioamatörer SK7RN.

Tid:                   Torsdag 7 september klockan 18:30.
Plats:               Klubblokalen i Borgholm.
Jitsi:                 https://jitsi.sm2ampr.net/sk7rn.

Alla medlemmar är välkomna i vanlig ordning.

Vi har en hel del att informera om och avhandla, däribland:

• Totalförsvarsdagen i Stora Rör, 30 september, som är en del av klubbens engagemang i Ölands Skördefest.
  • SSAs årsmöte 2024 i Borgholm. Kolla in vår sajt: https://sk7rn.se/ssa2024/ .
  • Uppgraderade repeatrar. Läs här: Uppgradering av Ölands Repeaternät | SK7RN
  • Åke behöver avlösare för bulletinläsningen. Akut!
  • Kandidat(er) till ordförandeposten i föreningen.

Jag kommer att sätta ihop en regelrätt dagordning senare.

Lite info om repeatersystemet.

Vi har kört på gamla Motorola mobilstationer i många år. För ett år sedan fick vi ett haveri på sändaren i Böda. Jag lånade då ut min IC706, som nu dessvärre gått sönder. I våras gick 2-3 sändare i Mörbylånga sönder. Grejorna vi använt håller helt enkelt inte för kontinuerlig drift, på det sättet som repeatertrafik kräver. För vårt nödradionät så behövs näst intill 100% tillgänglighet.

Planen är att ersätta hela rubbet med Ericsson F800 basstationer. När detta skrivs, har vi redan hunnit göra så i såväl Mörbylånga som Böda. Borgholm står på tur härnäst. Där kommer det också att bli en nygammal 70cm-repeater. Jag återkommer om det, när frekvensen är spikad.

De ”nya” repeatrarna har lite extra finesser. Hör du ett dubbelt RGR-pip (440 Hz fördröjt 650ms), innebär det att repeatern går på reservkraft. Man kan även slå kommandon för att få veta statusen på strömförsörjningen. Detta mätes och benämns enligt:

• ADC0  Nätaggregat.
  • ADC1  Batteribackup.

Du kan slå:

• 4* för att få statusen (denna meddelas även vid repeaterns ID).
  • 4** för att få veta orsak och spänning, om status är ”ej OK”.
  • 4*** för att få veta status och spänning på alla övervakade ingångar.
Åke SM7NJD behöver avlösare som bulletinoperatör.

Det var tidigare Åke och Erik som turades om. Nu riskerar Åke att behöva läsa varje söndag, och han har idag meddelat att han inte kan det. Risken är alltså att det blir tyst i etern varannan söndag, och det vore väl inte så lyckat. Så ni som skulle kunna tänka er att ställa upp som operatörer, hör av er till bullen@sk7rn.se eller direkt till Åke. Rutin/instruktion finns här: SSA-bulletinen | Repeater Flitiga Lisa | sk7rfl.se.

Detta är akut, t ex saknas uppläsare nu på söndag!

Vi behöver ”volontärer” vid årsmötet kring 27-28 april 2024.

Vi har en projektgrupp, men vi behöver också hjälp med alla praktiska detaljer på plats. Alla borde kunna bidra med något. Vi behöver minst 10 personer. Hör av dej till ssa2024@sk7rn.se .

Ölands Radioamatörer söker fortfarande efter en kandidat till ordförandeposten.

Hör av dig till valberedningen@sk7rn.se eller direkt till Enar/SM7MQE.