Rapport från vårt årsmöte

Lördagen den 18 mars hade Ölands Radioamatörer, SK7RN,  årsmöte i klubblokalen i Borgholm. Medlemmar deltog såväl på plats som via Jitsi länk. Några av de närvarande skymtar överst tv på storbilds-TV:n övriga var med på Jitsi. Ordföranden SM7DZV/Erik öppnade mötet och kunde konstatera att 2022 varit ännu ett aktivt år för Ölands Radioamatörer. Medlemstillväxten hade varit fortsatt god och uppgick vid slutet av året till 92 medlemmar, varav 88 betalande och fyra hedersmedlemmar.

Ett aktivt år bakom oss…
denna verksamhetsberättelse för 2022 hittar du flera intressanta aktiviteter som vår förening varit engagerad i. Bland dessa märks särskilt vidareutvecklingen av nödradiosystemet som samhällsstöd för kommunerna, deltagande i totalförsvarsdagen, utbyggnaden av Svxlink samt telegrafiträningen under ledning av den oförtröttlige maestron SM7BUA/Mats.

…och ett aktivt år framför oss
Även det år som ligger framför oss fram till nästa årsmöte ser ut att bli mycket aktivt, som du kan se av denna Mötesplan 2023 – 2024. Aktiviteterna med fetstil är vi direkt engagerade i  Närmast i tiden ligger öppet styrelsemöte (alla välkomna) följt av traditionellt vårmöte hos vår ordförande i Böda. I höst blir det bl a internationella fyrhelgen och deltagande i totalförsvarsdagen i Stora Rör. Efter några aktiviteter under vintersäsongen kulminerar så den här perioden med att SK7RN står som värd för SSA:s  årsmöte i april nästa år på Ekerö golfanläggning  Det vill du inte missa!

Stor publicitet
Föreningens satsningar på samhällsstöd och andra aktiviteter har under året uppmärksammats av press och andra media långt utanför vår egen krets. Under fliken ”SK7RN i media” högst upp på denna sida hittar du många av pressklippen.

Ungdomssatsning med låg medlemsavgift
Trots den envetna inflationen beslutade stämman enhälligt att bibehålla årsavgiften vid 250 kr, samma nivå som den varit under flera år. Med ambitionen att locka fler ungdomar till klubben och hobbyn tog vi dessutom beslut om att bilda en arbetsgrupp för information om amatörradio på skolornas högstadier och erbjuda ungdomar upp till och med 20 års ålder att vara medlemmar för endast 20 kr per år.

Välkommen som medlem eller sponsor!
Så vi hälsar dig, gammal som ung, välkommen i Ölands Radioamatörer SK7RN. Du behöver inte vara radioamatör för att vara medlem. Inte ens ölänning. Det räcker med att du har ett radiointresse och/eller gillar och vill stödja vårt samhällsengagemang.

Öland i mars 2023
SM7DMY/Göran