Radiolördag med test
av nödradiostationerna

SK7RN:s kassör Rolf SM7OHE testar en av nödradiostationerna.

Den 27 november hade Ölands Radioamatörer sitt sista planerade fysiska möte detta ovanliga år. Radiolördagen, där vi testade nödradiostationerna, genomförde vi också som nätkonferens.

Det krånglade i inledningen, men sedan jag upptäckt att jag behövde öka volymen på vårt (inkommande) ljud i lokalen fungerade Jitsimötet bra. Nu tror jag att jag vet hur vi ska sätta upp grejerna för att det ska fungera nästa gång. Alla nödradiostationerna fungerade, men manualerna och frekvenstabellerna, som ska finnas i lådorna, hade kommit på avvägar och det ska vi rätta till under den kommande veckan.

Öppet styrelsemöte på nätet innan jul
Jag räknar med att vi behöver ett styrelsemöte, som vanligt öppet för alla medlemmar, innan jul. Vi får försöka hitta ett lämpligt datum för att träffas på Jitsi. Mejla frågor som du vill ska bli behandlade på det kommande styrelsemötet. E-postadresser hittar du under ”Kontakta oss” i huvudmenyn.

Våra fasta radiotider:
Eftersom vi inte kommer att ha fler fysiska möten i år vill jag passa på att påminna om våra fasta möten över radio:

• Söndagar klockan 0900 läser vi SSA-bulletinen med incheckningar. Som ni vet går sändningen över Ölandsrepeatrarna, som ni kan nå över SvxLink, Echolink och DMR ifall ni inte når repeatrarnan direkt av egen kraft. Under de veckor under helgerna när ingen SSA-bulletin publiceras kommer klubben att  genomföra en tvåmetersring över Ölandsrepeatrarna på samma sätt som vi gjorde under årets sommar.
• Torsdagar klockan 1900 genomför vi för ett klubbforum över Ölandsrepeatrarna. Då är det lite information från styrelsen, om det finns, i ett informellt ring-QSO. Kom gärna in den här vägen, så att vi kan hålla kontakt.
• Måndagar – fredagar klockan 0900 sänder vi Ölandsringen på kortvåg, 3623 kHz LSB. Ropa in om du har möjligheter. Om du inte har möjligheter att sända kortvåg från ditt eget QTH erbjuder klubben som du vet tillgång till vår remotestation i Böda.
• Telegrafiavrostningens hösttermin fortsätter fram till mitten av december med trafikträning på måndagar, 3523 kHz, och mottagningsträning på torsdagar på 3630 kHz.

Jag tackar för era insatser för klubben hittills i år och önskar er alla fridfull advent och en decembermånad utan julstress.

Erik
SM7DZV