Tack radio-
och Ölandsvänner
för ett bra radioår

SK7RN:s Borgholmsrepeater i helgskrud.
FOTO och Grafik: Göran SM0DMY

Tack alla för ett fantastiskt radioår på vår ö. Under en stor del av året har vi kunnat ägna oss åt vår hobby och för en tid glömma Covid, elpriser och annat elände som nu lägger sordin över oss. I vår klubb SK7RN har det hänt mycket som du som medlem säkert märkt, och som bidragit till att kraftigt öka antalet medlemmar.

Många eldsjälar (ingen nämnd och ingen glömd) har lagt ner åtskilligt med tid och arbete i klubbens olika aktiviteter.

Böda kortvågsremote
Vi har bl a fått igång en remote station i Böda på norra Öland, en av de mest störningsfria platser man kan hitta. Det är en station som medlemmar i förskingringen stor nytta av. Till de senare hör inte minst Göran SM0DMY i sitt vinteride i en av Stockholms förorter, där störnivån ibland kan nå upp till S8 på vissa kortvågsband.

Våra repeatrar anslutna till SvxLink
Vårt repeaternät på VHF/UHF, som via bl a svxlink når stora delar av landets repeatrar, har även det blivit väl känt och använt utanför vår ö. Det utgör också en viktig del i Ölands nödradionät. Mer information om det kommer snart här och i en nytryckt broschyr.

Avrostningskurs i telegrafi
En aktivitet som man inte kan glömma att nämna i de här sammanhangen är den avrostningskurs i telegrafi som vår ordförande SM7DZV Erik och SM7BUA Mats bedrivit i klubbens regi under året. Jag vet att det är fler än jag som kan tacka dem för att man åter vågar sig ut på telegrafibanden.

Tack för all trevlig samvaro
Avslutningsvis vill vi i SK7RNs styrelse tacka gamla och nya radiovänner för all trevlig samvaro på ön och via etern det gångna året. Vi vill också passa på att tacka Manuel och Limmared för de förmåner de erbjöd oss i klubben under året. Det var synnerligen uppskattat.

Välkomna till vårt nästa radioår
Vi ser fram emot ytterligare ett fint radioår med nya aktiviteter, erbjudanden och en och annan field day, kanske på Borgholms slott, en fantastisk plats med härlig utsikt och fina antennmöjligheter (se hamnews.se och QTC nr 12 i år).

Styrelsen för SK7RN