Glad midsommar alla radio- och Ölandsvänner

Kajsa Varg-inspirerad antennfästpunkt för QRP.
FOTO Göran SM0DMY.

Jag hoppas ni alla har det bra så här i midsommarens startskede. Vädret är som vanligt vid den här tiden skiftande och av olika karaktär över landet. Här i Borgholm började det lite svalt och osäkert men blev något bättre inför eftermiddagens lekar och uteaktiviteter. Och skulle det börja regna för mycket vet man vad man kan göra.

Då är det bara att söka sig in i shacket. Och har man skaffat en behändig portabel rigg så är det ingen konst att flytta på sitt QTH. För att försäkra mig om det har jag själv skaffat mig en portabel QRP rigg av bästa sort. En IC705, som våra medlemmar just nu kan anskaffa från Limmared med hela tre tusenlappar i rabatt (läs mer om det här ovan på vår hemsida).

Praktiskt med QRP
Vilken QRP-apparat man nu än väljer så är det mycket praktiskt att ha när man drar ut till stugan, med båten eller husbilen/vagnen. Och har man bara en bra tuner så kan man stämma av det mesta som man kan få upp i antennväg. De bifogade bilderna får illustrera vad jag menar. Jag har egentligen själv aldrig kört riktig QRP tidigare, och då menar jag sådär max ett halvdussin watt, men blev angenämt överraskad av de QSO jag kunde få till med hjälp av det inbyggda batteriet och en provisorisk utsträckt longwire av obestämd längd. Bilden visar hur den sen anslöts till SAØBBO Bengts husbil, med en något okonventionell metod, vilket möjligen till en del kan förklara varför jag körde CW som en kratta den dagen.

Strömmat inslag på Youtube
Här kommer ett strömmat inslag från övningen  i Bengts SA0BBO/7 husbil igår. En intressant provisorisk mast vi fick upp på bilen.  Här kommer också youtubestreamingen som ON7OFF gjorde av våra QSO i Brussel. Mitt börjar 8 min in och ett efter 30 min.

En av våra nya medlemmar Bengt SA0BBO/7 passar på att utnyttja Midsommarhelgen för att köra SMFF från Öland.
Foto Göran SM7DMY

Välkommen alla nya medlemmar
Jag vill passa på att särskilt hälsa alla nya medlemmar, som tillkommit senaste tiden, mycket välkomna. Hoppas ni skall trivas i vårt gäng, som nu kan räkna in medlemmar långt bortom det distrikt som namnet antyder.

Håll koll på vår hemsida sk7rn.se, vår facebookgrupp ”Ölands radioamatörer” och även Amatörradionyheterna (hamnews.se) så håller ni er informerade om vad som händer i vår förening. Ölandsringen kl 0900 vardagsmorgnar på 3623 kHz är också ett bra sätt att informera sig och dela information med andra i föreningen. Och så körs numera SSA-bullen på 2 m från Öland över stora delar av landet via svxlink (du som vill veta mer om svxlink och vilka repeatrar som är anslutna rekommenderas att titta in på sk7rfl.se).

Skön midsommar och god fortsättning på sommaren
Jag önskar nu er alla en riktigt skön midsommar och god fortsättning på sommaren. Ser fram emot att höras i radion på något band och kanske ses. Varför inte på Öland….

Bästa 73 de SM7DMY – Göran
Medlemsansvarig i SK7RN