Ölands Radioamatörer fick 5000 kronor i bidrag
till utbygggnaden av nödradionätet

Var och en av Ölandsbankens drygt 50 anställda disponerar årligen 5000 kronor, att dela ut som uppskattning för behjärtansvärda eller viktiga insatser för den öländska bygden. Den tekniskt intresserade bankmannen Robert Alander tyckte att radioklubbens nödradionät var ett projekt som förtjänar att uppmärksammas.

Därför fick Ölands Radioamatörer förra fredagen ta emot en hjärteslant för sitt arbete med nödradionätet, som ska användas om ön drabbas av ett långvarigt el- och teleavbrott.

Ölandsbanken står som undertecknare på den prischeck på 5.000 kronor, som klubben fick ta emot.

Gåvan redan intecknad…
Den oväntade och ytterst välkomna penninggåvan är redan intecknad. Klubben håller på att ställa i ordning 15 stycken kompletta radiostationer för två metersbandet, vilka ska finnas i beredskap den stund utlarmning sker. Till var och en dessa radiostationer i beredskap krävs nätaggerat, antenner, kablage och förvaringsboxar.

Tillbehör till radiostationer i beredskap
— Det är till dessa tillbehör som prischecken från Ölandsbanken kommer att att användas, säger Enar SM7MQE. Vårt åtagande med nödradionätet drar hela tiden resurser och alla bidrag är därför välkomna.

Syftet är att utveckla bygden
Ölands Bank har drygt 50 anställda, som var och en får möjligheter att dela ut var sin “hjärteslant” till något som den anställde själv finner angeläget. Utdelningen sker tillsammans med Sparbanksstiftelsen Öland och slanten är 2019 värd 5000 kronor. Syftet är att stötta olika initiativ i samhället för att utveckla bygden.