Dags för Internationella fyrhelgen
vid Långe Erik — Ölands Norra Udde

Joakim SM7WNM testar konditionerna sedan man noterat upp antennerna vid Långe Erik. FOTO Erik SM7DZV
Joakim SM7WNM testar konditionerna sedan han och Stefan SM0VNZ monterat upp antennerna vid Långe Erik.
FOTO Erik SM7DZV

—  Av Erik SM7DZV  —

Ölands Radioamatörer genomför traditionsenligt Internationella Fyrhelgen från fyren Långe Erik vid Ölands Norra Udde. Klubben kommer att ha tre kortvågsstationer och en tvåmetersstation igång. Fyrvaktarens dotter Kristina har försäljningen öppen och håller fyren tillgänglig för besökare. Alla välkomna.

Under veckan som gått har Stefan SM0VNZ och Jocke SM7WNM bott i Böda och använt dagarna till att bygga och justera antenner ute vid fyren. Där finns just nu två stycken slopers i form av stegmatade dipoler för 80 respektive 40 meter samt en tre elements loop för 20 meter.

Under torsdagen inträffade en mindre geomagnetisk storm som ledde till att låg MUF och rödfärgade prognoser för förbindelsemöjligheter på kortvågsbanden. Som vanligt går det inte att låta sig avskräckas av prognoser. Stefan och Jocke åkte ut till fyren på torsdagskvällen för att testa konditionerna. Stefan hade förbindelse med Bolivia och när Jocke öppnade sin station på 40 meter telegrafi stod japanerna som spön i backen.

Tider vid Långe Erik
Tider för klubbens fyraktiviteter vid Långe Erik: lördag (19 aug) 10 – 18, söndag (20 aug) klockan 08 – 13

Joakim SM7WNM och Stefan SM0VNZ har arbetat hela veckan med att förbereda antenner vid Långe Erik, Ölands Norra Udde. Här skymtar en slooper för 160 meter, förankrad ute i vattnet.
FOTO Erik SM7DZV.