SSA:s Årsmöteshelg
27-28 april 2024 på Öland

SSA 2024:  Utställare | FöredragsprogramBankett | Boende | Resor | Sponsorer | Media

Välkommen till Borgholm!

Det har väl inte undgått någon, att det är Ölands Radioamatörer som i år står som värd för SSA:s Årsmöte?

Vår ambition har varit, att locka så många som möjligt att komma till Borgholm – inte minst när det gäller de som bor på eller i närheten av Öland. Men detta gäller faktiskt även de som eventuellt inte råkar vara medlemmar i SSA – eller ens särskilt engagerade i dess verksamhet. Du väljer själv vilka aktiviteter du vill delta i.

Bokningarna för Bankett och Utflykt är nu stängda.

För deltagande i Utflykten eller Årsmötesbanketten krävs föranmälan. Vi har 130 bokade på Banketten och 20 på Utflykten.

När det gäller lördagens Föredrag och Utställning, är det bara att komma – utan föranmälan. Dessa aktiviteter, liksom Utflykten, är öppna för allmänheten.
Man behöver heller inte vara medlem i SSA för att delta – man behöver faktiskt inte ens vara radioamatör!

Klicka på rubrikerna för länk till informationen på vår webb.

Ölands Radioevent  27-28 april i Borgholm.

Så mycket mer än bara ett sammanträde!

Föredragen och Utställningen, liksom SSA:s Årsmöte, äger rum i Slottsskolan och den intilliggande Idrottshallen.

Föredragsprogram.

Lördag 27 april 09:00-16:15. Öppet för allmänheten. Ingen föranmälan.

Programmet inleds med en invigning av ingen mindre än Kommunstyrelsens Ordförande, Ilko Corkovic.

Därefter följer 13 olika föredrag, i två parallella spår. Det finns gott om pauser för mingel eller besök i Utställningen.

Programmet avslutas med lotteridragning.

SYLRA – Scandinavian YL Radio Amateurs.

Lördag 27 april 11:00 i Klassrum 2. Ingen föranmälan.

Vid SSA:s årsmöte i Borgholm på Öland kommer SYLRA (Scandinavian Young Ladies Radio Amateurs) att ha sitt eget möte.

• Kerstin Bengtsson, SM5EUU, kommer att berätta om SYLRA – och om hur det har varit att vara radioamatör för henne från 70-talet och framåt.
  • Camilla Emanuelsson, SA7RLC, kommer att berätta om sina ibland väldigt tokiga radioäventyr.
  • Andra YL:s är välkomna att berätta om vad de gör på radion.

Alla YL:s och XYL:s är välkomna – även de som inte är radioamatörer. Det räcker ju att nyfikenheten finns där och att man vill veta mer. Vi håller på så länge deltagarna har lust att stanna. 😁

Certifikatprov.
Lördag 27 april 13:00 i Klassrum 3. Föranmälan.

SSA kommer att genomföra ett provtillfälle under lördagen, kl 13:00, i ”Klassrum 3”. Provförrättare är DL7, SM7KOJ.

Intresseanmälan sker på examen.ssa.se, sök på Borgholm.

Utställning.

Lördag 27 april 08:30-16:00. Öppet för allmänheten. Ingen föranmälan.
  • Visning och försäljning av Limmared, Electrokit samt Antennerna.se.
  • SSA, FRO, AMPRnet Sverige och SCAG kommer också att finnas där.
  • Flera av föredragshållarna kommer också att finnas i utställningen.
  • Du kan på plats köpa en keps med din signal på.

Vill du sälja egen utrustning, kan du som medlem boka bord för 100:-.

AMPRnet Sverige.
Läs mer på AMPRNet::s webbplats.

Startskottet för sjösättningen av AMPRid och AMPRoam går vid SSAs årsmöte i Borgholm sista helgen i april.
Fortsätt diskussionen om AMPRnet i Utställningshallen.

Under våren 2024 sjösätter AMPRnet Sverige ett antal nya tjänster som lyfter ambitionsnivån i hela tjänsteutbudet. Grunden för detta är en autentiseringstjänst, AMPRid, som gör det möjligt att definiera behörighetskrav för olika tjänster.

Ytterligare en tjänst som utnyttjar AMPRid och sjösätts samtidigt är Enkel Inloggning (SSO) till ett antal redan befintliga tjänster.

Du som är licensierad radioamatör och planerar att komma till Borgholm: Ta med ditt certifikat och legitimation så att du kan registrera dig.

Utflykt med buss på Öland.

Lördag 27 april 09-16. Öppet för allmänheten. Föranmälan. Betalning på plats.

Detta är tänkt som en alternativ aktivitet, för ”den inte fullt så radiointresserade” halvan av familjen. Deltagarna kan besöka några av Ölands främsta historiska, kulturella och kulinariska sevärdheter.

Bussen avgår från Strand Hotell. Resväg finner du på vår webb. Det kostar 650:- per person, och inkluderar bl a för- och eftermiddagsfika samt kroppkakslunch i Arontorp.

Bokningen är nu stängd. Frågor och ev avbokning till utflykt@sk7rn.se.

Årsmötesbankett.

Lördag 27 april 18:00-23:59. Föranmälan. Förskottsbetalning.

550:- för en trerätters supé. Tre olika alternativ för huvudrätten.

Dans till Lasse Trofasts Orkester, från ca 21:00.

Bankettbokningen är nu stängd.

SSA:s Årsmöte.

Söndag 28 april 10:00-12:00. Endast för medlemmar i SSA. Ingen föranmälan.

Välkommen till Öland.

Så nu hoppas vi förstås att så många som möjligt har möjlighet att delta. Och som sagt, det är bara för själva Årsmötet på söndagen som det krävs medlemskap i SSA.

Och för dig som kanske inte vill eller kan delta under hela helgen, så finns alltid möjligheten att göra ett ”spontanbesök” under lördagens Föredrag och Utställning.

Välkommen till Solens och Vindarnas Ö!
Peter Lindquist, SM5GXQ
Ordförande, Ölands Radioamatörer | SK7RN