Jamborre On The Air,
JOTA — Radioscouting från Färjestaden till helgen

Rapport från JOTA 2017: Skärmklipp ur Amatörradionyheterna.

Kommande helg arrangeras Jamborre On The Air, en världsomspännande scoutträff på webben eller via radio. Tusentals scouter från hela världen träffas och pratar med varandra, med hjälp av olika tekniska lösningar beroende på vad som finns tillgängligt, allt från webbläsare, mejl, chattprogram, mikrofoner och digitalkameror till amatörradiostationer som når över hela världen.

Utan att det egentligen kostar någonting kan scouter från jordens alla hörn samtala och dela erfarenheter och minnen eller planera för framtida möten. Arrangemanget riktar sig till alla scouter.

Håller till i Scoutstugan i Färjestaden
På Öland träffas scouter från NSF, Nykterhetsrörelsens Scout-Förbund och medlemmar ur Ölands Radioamatörer, vid klubbstugan på Kraftvägen i industriområdet, öster om Färjestaden.

Där kommer det att sändas amatörradio men även förbindelser sker vi datorer, det s.k. JOTI, Jamborre In The Internet. Ledare för scouterna är Rolf Lindström, Färjestaden medan radioamatörerna företräds av Åke Johansson (SM7NJD). Till saken hör att de båda scoutledarna Rolf Lindström (SA7BMX)och Mikael Engström 8SA7MIE) ckså är radioamatörer

JOTA-JOTI
Jamboree on the Air (JOTA) och Jamboree on the Internet (JOTI) är ett internationellt arrangemang som hålls den tredje helgen i oktober varje år. Det är ett av The World Organization of the Scout Movements (WOSM) officiella arrangemang. Jota-Joti är ett arrangemang där scouter har kontakt med andra scouter över hela världen. Kommunikation sker genom radiokommunikation, IRC, Skype med flera. Arrangemanget handlar om att skapa nya kontakter och få nya vänner världen över, lära känna kulturer och utbyta erfarenheter.

Åke SM7NJD