JOTA — scouter och radioamatörer i samarbete

I Sverige och över hela världen samlas kommande lördag och söndag scouter och radioamatörer för att tillsammans genomföra den årliga JOTA, Jamborre On The Air, och dess internetvariant JOTI, Jamborre On The Internet.

JOTA-JOTI är världens största scoutarrangemang med över en miljon deltagare varje år! I sydöstra Sverige samlas scouterna kommande helg, som traditionen bjuder, bland annat i Bergkvara och i Färjestaden

— Scouterna får med hjälp av vår radio kontakt med andra scouter i Sverige och världen, säger Åke Johansson SM7NJD, en av radiooperatörerna i Ölands Radioamatörer, som tillsammans med NSF, Nykterhetsrörelsens Scoutförbund, finns i Scoutstugan i Färjestaden. Samtidigt pågår Jamborre On The Internet, kallat JOTI, där scouterna via datorer har kontakt med varandra.

På nätet förklarar JOTA-JOTI Sverige begreppet:
JOTA betyder Jamboree on the Air, och innebär att scouter vid amatörradiostationer över hela världen talar med varandra genom etern. JOTA kan köras i stan eller i skogen och allt där emellan. Bästa plats brukar dock vara ute i naturen, gärna ett litet öppet område där en antenn kan sättas upp.

— För din JOTA-station tar du enklast hjälp av en radioamatör. För att sända behöver du ha en licens, som i Sverige utfärdas av Sveriges Sändareamatörer (SSA). För att få kontakt med en radioamatör så är det enklast om du går in på SSA:s hemsida, eller www.radioscouter.se. Där kan den intresserade också hitta mer information om amatörradio och vad det innebär.

JOTA-historik
på samma webbsida finns en sammanfattande JOTA-historik.

År 1957 firade det engelska scoutförbundet sin 50-årsdag med ett stort läger i Sutton, Cottonfield. En samling scoutledare som tillika var sändaramatörer hade med sig sina radioutrustningar och snart uppstod en tanke, ”varför inte samla världens scouter till ett gemensamt etermöte vid en viss tidpunkt på året?” Därmed var JOTA:n (Jamboree On The Air) skapad.

Den första JOTA:n gick året därpå i maj månad och ansvarig för arrangemanget var Leslie Mitchell med anropssignalen G8BHK. Intresset för JOTA växte snabbt och efter några år blev det för mycket för en person att samordna och WOSM tog över organisationen.

Kontakterna via amatörradio ger möjlighet till personliga internationella kontakter och har utvecklats sida vid sida med amatörradio och IT-teknik. Idag finns många fler sätt att komma i kontakt med varandra på, därför finns idag även JOTI (Jamboree on the Internet).

För 2019 års JOTA-JOTI gäller:
Invigningen för alla JOTA-stationer är klockan 09:30, svensk sommartid, på frekvensen 3690 kHz. Därefter följer incheckning på samma frekvens. Man kan välja att checka in på en eller flera stationer:

• SKØJAM Trollbäcken, Stockholm 3,670 MHz
• SK2JAM Sunderby, Luleå 3,670 MHz
• SK4JAM Ransberg 3,680 MHz
• SK7JAM Ljungbyhed 3,695 MHz

Välkomna till Färjestaden!
— Välkomna till JOTA/JOTI i Färjestaden, hälsar Åke, SM7NJD, Ölands Radioamatörer, och Mikael SA7MIE, scoutledare, NSF Färjestaden.

Länk:
Wikipedia: JOTA, Joti och JOTT