Anmäl dej till förstahjälpenkurs
med Hjärt-lungräddning den 11 oktober

Gösta Toreld över hjärt-lungräddning vid Rödakorskurs i Böda hösten 2017. Foto Erik SM7DZV
Gösta Toreld övar hjärt-lungräddning vid Rödakorskurs i Böda hösten 2017. Foto Erik SM7DZV

— Av Erik SM7DZV —

För något halvår sedan fick jag frågan från en medlem, om vi skulle kunna genomföra en kurs i hjärt-lungräddning. Efter kontakter med Röda Korset har vi fått klartecken och datum är satt till den 11 oktober.

Kursen är på sex timmar (heldag från klockan 9 till klockan 16). Den avgift, 100 kronor, vi tar ut av kursdeltagarna är för fika och lunch. MSB betalar instruktören och hans kostnader, klubben betalar lokalhyran.  Vi hade tänkt genomföra kursen i Färjestaden för att avstånden inte ska bli alldeles för långa för medlemmar från fastlandet.  Det verkar nu troligt att vi stället kommer att hålla till i Rälla Gamla Skola.

Fortfarande platser kvar
Vi senaste styrelsemötet förklarade flertalet närvarande att man var intresserade av att delta. Inbjudan har skickats med mejl till samtliga medlemmar. Jag har fått tillbaka tre mejlsvar, fyra medlemmar har anmält sig muntligen, summa sju anmälningar. Tre medlemmar har inte kunnat lämna besked riktigt ännu men är intresserade. En har nyligen gått kursen och två ytterligare är upptagna av andra skäl.

Vi har 14 platser på kursen. Jag har upplyst grannklubbar om möjligheter att delta.  Men jag tycker förstås att Ölands Radioamatörer ska ha tillfälle till första tjing.

1 oktober sista anmälningsdatum för Första-hjälpenkursen
Nu sätter vi ett sista anmälningsdatum till på kvällen den 1 oktober.

Länk