Rävjakt i Slottsskogen

Sjundeklassare provade på att vara radioamatörer.

– Det var jätteroligt att eleverna blev så intresserade som de blev, så kanske vi har en eller annan framtida radioamatör i den här klassen, säger Göran Uvner.

Sjundeklassarna fick information i aulan innan det var dags för ”Rävjakt” och annat.

Efter radioamatörernas radiokonferens i Slottsskolan i Borgholm förra helgen blev det på tisdagen elevernas tur att pröva på olika radioaktiviteter. Ölands Radioamatörer hade bjudit in sjuorna till att få höra om amatörradion som hobby och lite erfarenheter från äldre ”amatörer”.

– Det är viktigt att vi äldre visar de yngre hur rolig den här hobbyn kan vara och vilka fina kontakter den kan ge runt om i världen. Det här är vårt sätt att säkra tillväxten i hobbyn, säger Göran.

Vid en station fick elever prova på att telegrafera till varandra.

Bengt Borg visade bilder för eleverna från sin ensamsegling över Atlanten. Han berättade hur han i ett kritiskt läge haft nytta av sin amatörradiostation i båten, det märktes att intresset bland sjundeklassarna var stort. Gustav Gotthardsson, riksföreningens ungdomsledare, höll en kort introduktion innan eleverna delades in gruppvis. Vid de olika stationerna fick eleverna prova på olika former av aktiviteter som radioamatörer kan hålla på med.

”Det här är vårt sätt att säkra tillväxten i hobbyn”

Göran Uvner

Efter några försök lyckades elever vid en av stationerna upprätta förbindelse. De fick prova på att prata med en motstation på kortvåg med hjälp av en radiostation som Bengt hade kopplat till en antenn över Slottsskolans skolgård. Göran Uvner stod vid en station för att visa hur man provar på att telegrafera med hjälp av morsealfabetet.

– Det var imponerande att se hur några elever blev riktigt duktiga på att hantera en telegrafinyckel. Även några av lärarna verkade klart intresserade av att prova på att telegrafera, säger Göran.

Gustav Gotthardsson berättade om vad amatörradio är innan eleverna delades in gruppvis.

Det som var mest populärt var att ”jaga räv” i Slottsskogen.

– Eleverna fick en riktningskänslig radiomottagare och med den skulle de hitta en liten radiosändare som fanns utplacerad i skogen. Det gick inte att ta fel på elevernas glada tillrop när de efter ett tag hittat ”räven”, säger Göran.

Åke Johansson visade hur man går tillväga för att prata med radioamatörer över de radiomaster som ingår i Ölands krisradionät och har länkar till andra klubbars radiomaster. Extra kul var det när eleverna fick kontakt med en dansk station på Bornholm.

– Det här var en bra break för eleverna och något helt annorlunda jämfört med det vanliga internet och datorer som de håller på med hela dagarna, sa Lotta Krall, elevassistent.

Ölandsbladet