Är Mörbylångaborna beredda på kris?

Läs mera om Samhällsstöd.

SK7RN deltog i viktigt informationsmöte.

Torsdagen den 26 januari bjöd Mörbylånga kommun in allmänheten till ett informationsmöte i Skansenskolans aula. Försvarsutbildarna stod för informationen där även Ölands Radioamatörer var inbjudna att presentera klubben och vad vi gör tillsammans med kommunen.

Försvarsutbildarna berättade om vad vi borde ha i åtanke gällande den personliga egna säkerheten om det skulle uppstå en kris i samhället. Exempel var vår vatten- och matsituation samt värme- och informationsmöjlighet. Kan vi klara oss i exempelvis fem dagar själva utan hjälp från samhället?

SM7MQE Enar från Ölands Radioamatörer berättade om det nödradionät vi kan aktivera och de nödradiolådor vi har tillverkat. Vidare berättade Enar om hur det är tänkt att använda radioresurserna.

Försvarsutbildarna visade olika krislådor och olika typer av utrustning man borde ha hemma om en kris skulle uppstå.

En dam bland åhörarna bestämde sig direkt för att bli medlem i radioklubben för att stödja vår verksamhet. Hon tyckte att det var viktigt att alla i samhället ställde upp och hjälpte varandra.

På ett bord visade Enar upp en del av den radioutrustning som står till kommunens förfogande i läge av kris. Klicka på bilderna för att förstora dem.
På ett annat bord hade Försvarsutbildarna ställt upp en del av de förnödenheter man menar att allmänheten skall förse sig med innan en kris uppstår.