Vad är väl en field day på slottet…?

I veckan var vi några medlemmar i Ölands radioamatörer som gjorde en liten foto- och radioexpedition upp till Borgholms slott. Det var SM7NJD Åke, SAØBBO Bengt och jag som skriver detta SM7DMY Göran.
Konditionerna försämrades tyvärr i samma takt som vädret förbättrades och med tiden blev ganska soligt och angenämt. Så utflykten blev nog mer en fotoexpedition än en radiodito. I alla fall för undertecknad som tagit bilderna här. Den som var mest flitig på radion var Bengt som körde hårt med sin FT-817 och ändmatade antenn, som löpte längs bastionen. Tyvärr är slottet försett med en hel del elektriska apparater, vilka säkert bidrog till att göra störningsnivån i högsta laget.

Utöver den nämnda utrustningen hade vi även en IC-705 och den nya ”ryssen” Discovery TX-500 från Lab599. Meningen var att vi även skulle testa de två andra antennerna för portabel QRP drift, som vi visade på klubbmötet i Borgholm tidigare, se mitt föregående inlägg här, men störningar och lite halvtaskiga konditioner gjorde att de fick vila mest hela tiden.
Min nyfikenhet på magnetloop antenner har dock gjort att jag spenderat en del tid på hemmaplan i Borgholm med att testa den antenn som Tacticom varit vänlig att låna ut till oss under klubbmötet.
Har man inte använt en magnetloop tidigare så blir det en del pyssel med
 inställningarna innan man blir van. Men har man t ex en IC-705 med SWR-scanner så blir avstämningen efter lite övning relativt enkel. Och när jag sen placerade den hemma på golvet vid ett fönster på markplanet var det inte utan att jag blev lite förvånad, för att inte säga imponerad, av antennens räckvidd. Resultatet av de testerna tänkte jag återkomma med senare i text och bild.