Två 80-åringar idag:
Björn SM7HDZ och Jan SM5XGJ

Björn SM7HDZ
FOTO © Erik SM7DZV

Björn-för-webbenIdag den 1 september fyller två av våra medlemmar i Ölands Radioamatörer 80 år, Björn SM7HDZ och Jan SM5XGJ.

Björn, SM7HDZ,  80 år. Björn fick sitt T-certifikat i oktober 1976 och han är medlem i SSA sedan 1979. Björn bodde vid denna tid i Helenelund, Sollentuna, bara 2 km från SSA:s nuvarande kansli.

På den lilla bilden tar Björn emot uppvaktning från Ölands Radioamatörer, representerade av Kristina Österberg och t.h. Åke SM7NJD. (FOTO © Erik SM7DZV)

Björn lägger som ni alla vet ned massvis med timmar och bensinpengar på klubbens repeateranläggningar och vi är honom stor tack skyldig.

Jan SM5XGJ

Jan SM5XGJ under fyrhelgen vild Långe Erik 2014.
FOTO Mats © SM7BUA

Jan le Grand, SM5XGJ, Bålsta, fyller också 80 år idag. Jan är FRO-are och började amatörradiokarriären som lyssnaramatör. Han tog sitt amatörradiocertifikat 2000. Jan ingår i gruppen av övervintrande FRO-telegrafister från K3 i Karlsborg, SM6CTQ:s Järngäng. Det var på det sättet han första gången kom till Böda och fyrhelgen vid Ölands Norra Udde. Liksom många andra i Järngänget är Jan mångårig medlem i Ölands Radioamatörer.

Ölands Radioamatörer gratulerar och hurrar för våra två 80-årongar idag.

-7dzv