Årsmöte 2018

IMG_2125
Många radioamatörer träffades för att summera året 2017 och bestämma vad som ska ske 2018.

Under lördagen den 10 mars träffades drygt 20 medlemmar i Ölands Radioamatörer, vid scoutstugan i Färjestaden, för att summera 2017, och bestämma vad som ske under året 2018.

Mötet inleddes med att ordföranden Erik Nyberg, höll en tyst minut för två kamrater som gått bort under året. Föreningen har nu 68 medlemmar, både bofasta, fastlandsbor och sommarölänningar. Alla med en hobby att kommunicera med varandra över eterns vågor. Ölands Radioamatörers anropssignal SK7RN, har hörts vid diverse evenemang som internationella fyrhelgen vid Långe Erik på norra udden och vid ett stort internationellt scoutläger i etern kallat Jota. Vad som händer om hela ön blir utan telefon och elkraft under en tid har klubben förberett, genom samarbete med räddningstjänsten

Nödsamband åt kommunerna
– Vi ska i en sådan situation ordna samband mellan kommunledning och i vissa i förväg beslutade trygghetspunkter, sägs det i verksamhetsberättelsen. Detta sker via föreningens radiolänksystem med repeatrar (relästationer) i Böda, Borgholm och i Mörbylånga på frekvensen 145 MHz.

Hjärt-Lung-Räddning, HLR
Föreningen ordnade en kurs i Hjärt-Lung-Räddning, HLR, i oktober med 13 medlemmar, som också fick lära sig om sjukvård. I syfte att befästa telegrafikunskaperna har projektet SOCWA, Scandinavian Open CW Activity för att öka telegrafiaktiviteterna på kortvågsbanden. Under Midnattssolsrallyt på fastlandet var föreningsmedlemmar med och hjälpte till säkerhetssamband.

Mötesplan – öppna styrelsemöten
I mötesplanen för 2018 blir det öppna styrelsemöten för alla medlemmar, diverse resor till andra radioföreningars evenemang och liknande aktiviteter som under fjolåret. Ordförande Erik Nyberg, ha varit med vid  IOGT-NTO:s Kulturförmiddag torsdagen den 22 mars för att informera om Morse-telegrafi. Vid årsmötet föreläste Arne Gegerfeldt, om att kommunicera via så kallade digitala moder på kortvåg.

Föreningens styrelse
Styrelsen består av Erik Nyberg, SM7DZV, Böda, vice ordförande och informatör Åke Johansson, SM7NJD, Borgholm, kassör Kennet Byrskog, SM7CJQ, Emmaboda, sekreterare Birger Eriksson, SM7RWX, Skruv, ledamöter Jonas Agerhed, SM7UHX, Borgholm, Arne Gegerfelt, SM7CIL, Rälla, Olle Alåsen, SM7VPF, Köpingsvik och Christian Kemna, SM7YTC, Kalmar.

IMG_2132
Fika, är ett viktigt inslag, när radioamatörer träffas.

ÅKE JOHANSSON/SM7NJD