Radiokurs och Nöd-samband

Erik Nyberg, SM7DZV, vid sin radio, hemma, gläds åt att få nya kollegor i etern

Detta är som ett eterns spinnfiske. Du kastar ut en krok, men du vet inte vem som nappar på den. Så beskrev en gång redaktören för Tekniskt Magasin, på TV, Erik Bergsten, amatörradion.

Nu blir de fler. Ölands Radioamatörer startar en kurs under helgen i scoutstugan i Färjestaden med tio elever. Ytterligare kurstillfällen blir det i februari och ”examen” under våren.

Ordföranden Erik Nyberg, Böda säger

– Det finns många som är intresserade av radio utan att vara radioamatörer. Men för att få använda en amatörradiostation måste man ha klarat ett godkänt tvådelat prov som handlar om radioteknik och bestämmelser. Man måste kunna hantera både själva radioutrustningen och använda den på ett sätt så att man inte stör annan radiotrafik. Det är några år sedan vi senast genomförde en kurs för nya radioamatörer, så det är hög tid nu.

– Amatörradio handlar om radiokommunikation mellan två eller flera punkter. Det är dubbelriktat, så att en station sänder och får därefter omedelbart svar från sin motstation. Vi har inga mellanhänder och behöver inte något internet.

Radioamatörerna på Öland har sedan en tid ett så kallat repeaternät med länkar i Böda, Borgholm och i Mörbylånga, och medlemmarna kan får kontakt över hela ön. Ett samarbete med Ölandskommunerna är startat för att hjälpa till vid eventuell tele- och elkraftsavbrott.

– Vi radioamatörer är alltid beredda att stötta samhället när det krisar. När internetkommunikation och mobiltelefoner inte fungerar efter stora strömavbrott eller naturkatastrofer, då brukar radioamatörer vara på plats och kunna gripa in och svara för samhällsviktig kommunikation medan återuppbyggnaden pågår, fortsätter Erik Nyberg och avslutar:

-Vi är väldigt glada över att vi har tillräckligt många som är beredda att satsa tid och kraft på att lära sig det som behövs för att få sina amatörradiocertifikat.