Fyrhelg vid Långe Erik

Jocke SM7WNM kör telegrafi från Långe Erik under fyrhelgen 2019.

FOTO © Erik SM7DZV.

Traditionsenligt genomförde Ölands Radioamatörer årets  internationella fyrhelg  vid fyren Långe Erik på Ölands norra udde.  Engagerad värd på stället var som vanligt fyrvaktarens dotter Kristina Österberg.

En drygt handfull klubbmedlemmar ställde upp som funktionärer av vilka kan nämnas Strafan SM0VNZ och Jocke SM7WNM som kommit tidigt under veckan och förberett stationsplatser och annat. Som radiooperatörer medverkade bland andra Stefan SM1DVV, Kaj SM7WMY, Conny SM7GMD, Göran SM7DMY , Åke SM7NJD och Erik SM7DZV.

Öland var väl representerat under fyrhelgen med tre aktiverade fyrar. Utöver vid Långe Erik fanns radioamatörer vid Segerstads fyr med SK7L (med bland andra Rolf SM7OHE som operatör) och Långe Jan vid Ölands södra udde med 8S7LH (med Markus SM7SMS som operatör).