Här kör Rikard CW under Fyrhelgen
från Långe Erik vid Ölands norra udde

Uppdaterat 2017-08-27:
Görans SM7DMY:s videobilder från Fyrhelgen vid Långe Erik, lördag och söndag.
3 min 16 sekunder.  Klicka här.

Videospelare

— Text Erik SM7DZV — FOTO och VIDEO © Göran SM7DMY —

Lyssna till Rikard SM1CQA, när han kör telegrafi från Långe Erik, Ölands norra udde, under sista dagen av årets Internationella Fyrhelg.

Fyrhelgens avslutande dag präglades av fortsatt måttlig jordmagnetisk storm och inledningsvis lika usla kortvågskonditioner som under lördagen. Hos radioamatörerna vid Långe Erik på Ölands norra udde lyste DX-förbindelserna med sin frånvaro samtidigt som det blev många förbindelser med europeiska stationer.

Stort intresse från turister på besök
Långe Erik är ett populärt turistmål på norra Öland, och intresset från dessa besökare var stort. Ett sällskap från Hamburg fick tillfälle att tala med en radioamatör på en fyr vid Bremen. En besökare från Bochum lyckades via sms tala om för en av sina bekanta, på vilken frekvens han skulle lyssna och därefter var kontakten etablerad mellan Tyskland och Norra Uddens fyrplats. I ett ytterligare fall blev det ingen förbindelse eftersom motstationen saknade antenner för det lämpliga frekvensbandet.

Göran SM0YPT i förbindelse med en fyr vid Brehmen. De mycket intresserade besökarna från Hamburg fick också tillfälle att tala med sin landsman.

Tanken var att avsluta fyrhelgsaktiviterna efter lunch men en dipolantenn och en kortvågsstation lämnades kvar on-the-air. Uthålligast av alla radiooperatörer var Rikard SM1CQA, som inte avslutade telegrafitrafiken förrän en stund före klockan 18. Då hade konditionerna återhämtat sig. Signalstyrkorna blev goda och trafiken tätnade.

Öppningar från 80 till 15 meter
– Det gick jättefint summerade Rikard SM1CQA. Söndagen blev mycket bättre än dagen innan. Konditionerna blev bättre och bättre ju längre eftermiddagen led. Jag körde ett 30-tal QSO-n idag, mest tyskar och ryssar men också Korsika och Irland. Det var öppningar på alla band från 80 till 15 meter.

– Det här visar att man inte får ge upp redan efter det man tittat på vågutbredningsprognoserna, säger Rikard. Man måste sätta sig vid radion och lyssna. Idag såg man tydligt att det var konditioner, men att ingen, eller väldigt få, var där. På 15 meter var det full fart. Jag hörde brasilianare, svaga signaler, men kom inte igenom  så jag fick inte kontakt med dem.

Göran SM7DMY kör SSB från fyrplatsen.

Åke SM7NJD en av hemmaklubbens medlemmar på plats sken i kapp med solen.

Erik SM7DZV förklarar för en besökare effekterna på kortvågstrafiken av en flare på solen.

Publicerat den 20 augusti:

Fyrhelgen, lördag — Geomagnetisk storm
Bättre kortvågskonditioner har vi varit med om

Göran SM0YPT kör kortvåg från Långe Erik vid Ölands Norra Udde.

— Av Erik SM7DZV —

Internationella Fyrhelgens första dag kännetecknades av en måttlig jordmagnetisk storm och usla kortvågskonditioner med enbart europeiska kortvågskontakter från Långe Erik på Ölands Norra Udde. På två meter noterades kontakter med grannen i öster – Storön, dvs. Gotland.

Dåliga konditioner var inget som lade sordin på stämningen. Ett 15-tal radioamatörer deltog i radiotrafiken från fyren och många besökare följde intresserat trafiken på både kortvåg och SSB. Eftermiddagspasset avslutades med ett workshop där Bosse Lenanders, SM5CJW, metod för delning av militär dubbelledad och tvinnad telefontråd, i dagligt tal kallad ”DL-1000”, drog ned applåder.

Fyrhelgen vid Långe Erik fortsätter idag, söndag,  med radiotrafik fram till omkring klockan 13. Därefter vidtar städning och förberedelser för nästa år.

Fler bilder från lördagen vid Långe Erik:

Göran SM7DMY t.v. och Åke SM7NJD t.h. samtalar med en av lördagsbesökarna vid Långe Erik, den lokalt välkände ”TV-Göran” från Borgholm.
FOTO © Erik SM7DZV

Eric SM6OOQ från Torslanda, sommarboende i Böda och en av ölandsklubbens medlemmar, var en av dem som tog hand om besökarna under lördagen.
FOTO © Erik SM7DZV

Publicerat den 18 augusti:

Internationella Fyrhelgen nu lördag och söndag

Fyrvaktarns dotter, Kristina Österberg, håller Långe Erik öppen för radioamatörer och besökare under Fyrhelgen. Kristina har själv blivit intresserad av amatörradio och är sedan flera år medlem i Ölands Radioamatörer.
FOTO: © Erik SM7DZV

Det är nu dags för årets Internationella Fyrhelg. Elva svenska fyrar kommer att aktiveras, bland dem Långe Erik på Ölands Norra Udde.

Ölands Radioamatörer genomför traditionsenligt Internationella Fyrhelgen från fyren Långe Erik vid Ölands Norra Udde. Klubben kommer att ha tre kortvågsstationer, med antenner förberedda för i första hand 160-, 80-, 40- och 20-metersbanden. Vid fyren kommer det också att finnas en tvåmetersstation igång.

Fyrvaktarens dotter Kristina har försäljningen öppen och håller fyren tillgänglig för besökare. Klubbens aktiviteter är planerade till lördag (19 aug) 10 – 18, söndag (20 aug) klockan 08 – 13.

Länkar:
Ölands Radioamatörer
Internationella Fyrhelgens hemsida

Från förberedelserna innan fyrhelgen:

Klicka här för länk.