Björn SM7HDZ

Björn SM7HDZ vid Norra Udden
Björn Demant SM7HDZ
1 sept 1936 – 7 maj 2017

Jag har den smärtsamma plikten att meddela att Björn har lämnat oss efter några få dagars sjukdom. Björn skulle ha fyllt 81 år i september.

Björn har under flera år ingått i klubbens teknikgrupp med speciellt fokus på repeatrar och repeaternät. Björn var aktiv in i det sista och deltog engagerat när Mörbylångarepeatern driftsattes för mindre än en månad sedan.

Björn kommer att ihågkommas för sin bredvillighet att aldrig dra sig undan när arbete och tekniskt kunnande behövdes, för hans subtila humor samt hans oförtröttliga försök att lära ölänningar och oss andra att  förstå det språk som talas av infödda stockholmare.

Björn var mycket aktiv i föreningen för Böda Skogsjärnväg. En gång fick han frågan om han var mest järnvägare eller mest radioamatör.  Han erkände då att  det var järnvägen som låg honom närmast hjärtat, det som tystnade i den grå morgonens gryning den 7 maj 2017.

Närmast sörjande familjemedlemmar är sonen Mikael med familj.

Förlusten av Björn fyller oss alla med tomhet och påminnelse om vår gränslösa maktlöshet.

Böda den 9 maj 2017
Erik Nyberg SM7DZV
ordförande för Ölands Radioamatörer

Begravning kommer att ske fredagen den 19 maj klockan 13.00 i Högby Kyrka.